PÅREGN UTSKIFTING: Tesla mener kundene må regne med å betale for dørhåndtak som går i stykker. Her en Tesla Model S.
Foto: MARIO DURAN-ORTIZ, FLICKR
Svarer på klager:
Tesla: – Dørhåndtak er slitedeler
Tesla mener dørhåndtak er å anse som slitedeler. Forbrukermyndighetene er delvis enig med Tesla.
Er dørhåndtaket på biler en slitedel som innimellom må
byttes, eller en del som bilkjøperne kan forvente at skal virke i hele bilens
levetid?
Flere kunder har klaget på at dørhåndtakene på Teslaer
plutselig slutter å virke, slik at de ikke klarer å åpne dørene. Utbedring
koster flere tusenlapper.
Tesla er klare på at dørhåndtak, som alle andre
bevegelige deler på bilene deres, er slitedeler. Tesla dekker kun skifte og
reparasjon av dørhåndtak dersom bilene er innenfor nybilgarantien, opplyser de.
13 måneder
Forbrukerklageutvalget har nylig behandlet to klagesaker
om ødelagte dørhåndtak på Teslaer fra kunder som ikke er enige med den
amerikanske bilprodusenten.
I det ene tilfellet gikk dørhåndtaket på sjåførdøren til en
Tesla Model S i stykker både da bilen var 3,5 år gammel, og igjen bare 13
måneder etterpå.
Fordi bilen hadde en høy kilometerstand første gangen det
skjedde, bilen hadde gått 122.000 kilometer, kom Forbrukerklageutvalget under
tvil frem til at kunden selv måtte dekke utbedringen til 5300 kroner.
7900 kr
Men da det samme dørhåndtaket bare 13 måneder og 26.000
kjørte kilometer senere gikk i stykker igjen, kom Forbrukerklageutvalget til
motsatt konklusjon.
Utvalget mener bileiere må kunne forvente at et
dørhåndtak varer lenger enn det. De vedtok at eieren nå skulle få dekket
reparasjonen, som denne gangen kostet 7900 kroner.
Mangler dokumentasjon
En annen Tesla-eier har imidlertid ikke fått medhold da
han klaget på at dørhåndtaket på en fordør gikk i stykker på hans bil.
Denne Teslaen, også det en Model S, var seks år gammel og
hadde gått 150.000 kilometer da feilen oppsto.
Forbrukerklageutvalget behandler konflikter etter blant
annet bilkjøp, og sakene avgjøres av en nemnd med tre jurister. To av juristene
som behandlet denne saken, mente at Tesla-eieren ikke har dokumentert at feilen
på dørhåndtaket var Teslas skyld.
– Må informere bedre
Mindretallet, én av de tre juristene, mener imidlertid at
dørhåndtakene på en premiumbil som Tesla Model S uansett skal virke når bilen
er seks år gammel og har gått 150.000 kilometer.
Forbrukerklageutvalgets medlemmer er imidlertid enige om,
ifølge et av vedtakene, at Tesla «med fordel kunne vært bedre» til å informere kundene
om at dørhåndtakene kan måtte skiftes på grunn av kort levetid.