Da Teslaen til Fred Solvik i Bærum var fire år gammel,
oppdaget han at lakken flasset av ved hjulbuene foran på bilen. Foran hjulene
bak var lakken delvis slitt bort.
Solvik reklamerte til Tesla, som mente reklamasjonen var
ubegrunnet, ifølge Solvik.
– Verkstedet sa at jeg måtte betale ca. 1000 kroner for
tiden de brukte på å undersøke lakken etter at jeg klaget. De mente lakkskadene
var slitasje, og de ville ikke levere meg bilen før jeg betalte.
Solvik nektet, og etter ca. 45 minutter med diskusjon med
kundebehandleren fikk han omsider tilbake sin Tesla Model 3 uten å måtte
betale, forteller han.
– Jeg fikk nesten hakeslepp. Jeg lurer på om de gjør
slikt for å skremme folk fra å klage.
– Svært dårlig
Men Solvik var ikke skremt. Han klaget til
forbrukermyndighetene.
– Jeg var litt forbannet på behandlingen jeg fikk av
Tesla. Jeg ser også at mange er misfornøyd med lakken på bilene. Derfor ville
jeg prøve en klagesak.
Han innhentet også en uttalelse fra bilverkstedet IR
Motors, som er krystallklar:
– Lakken på din Tesla er av svært dårlig kvalitet.
Slitasje eller steinsprut bør ikke føre til at lakken begynner å løsne på denne
måten. Dette er en dårlig utført lakkjobb fra Tesla, skriver verkstedet i en
uttalelse.
Verkstedet bekrefter at de har opplevd lignende problemer
med flere andre Teslaer.
– Tesla må ta ansvar for å fikse bilene sine, eller
utføre lakkering på en helt annen måte, skriver verkstedet.
Annonse
Tesla avviser
Tesla, derimot, avviser reklamasjonen. I et brev til
forbrukermyndighetene skriver Tesla at lakkskadene er på steder som er utsatt.
Dessuten viser Tesla til at bruk av sterke kjemikalier kan skade lakken.
Mange Tesla-eiere har de siste årene klaget på lakken på
bilene sine. Blant annet også i denne saken. Lakk-kvaliteten på Teslas biler er dessuten hyppig tema i
brukergrupper i sosiale medier.
Solviks sak kan være gode argumenter for andre
Tesla-eiere.
Tesla fikk ikke medhold for sitt syn. Forbrukerklageutvalget har
vedtatt at lakkskaden er en mangel.
– Synd
Fred Solvik betalte 14.000 kroner for å få utbedret
lakkskadene, og Forbrukerklageutvalget har vedtatt at Tesla Norge skal betale
ham disse pengene.
– Jeg var spent, men Tesla har nå betalt meg pengene,
pluss noen hundrelapper i forsinkelsesrenter, forteller Solvik, og legger til:
– Det er bra. Men det er synd at man må bruke tid på å finne
ut hvordan man skal klage på slike avslag, og om man skal gidde. Det var jo
«bare» 14.000 kroner.
Solvik har eid tre Teslaer, og han har nå en Tesla Model S.
– Bortsett fra denne episoden, og en annen en om bremser
for noen år siden, er jeg godt fornøyd med Tesla. Bilen jeg har nå, er dessuten
en helt annen bil, med god lakk.
Annonse
PS!
Motor har spurt Tesla Norge hvorfor de krever penger for
å vurdere en reklamasjon. Tesla har ikke besvart henvendelsen.