TESLA VISION: Det nye systemet, her i en Tesla Model 3.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Bilkjøper får prisavslag:
Plutselig hadde Tesla endret på funksjonene
Forbrukerklageutvalget mener Tesla informerte for dårlig da de fjernet parkeringssensorene og erstattet dem med et nytt system. Vedtaket kan få konsekvenser for flere Tesla-eiere.
En mann fra Bærum kjøpte en ny Tesla Model Y for 614.000
kroner etter at han hadde testet bilmodellens funksjoner hos Teslas avdeling på
Rud i Bærum.
Da han fikk overlevert bilen seks måneder senere, oppdaget
han at parkeringssensorene var borte på bilen han fikk.
Senere ble «Tesla
vision» installert i en planlagt oppdatering.
I likhet med flere andre Tesla-eiere opplevde han at dette
systemet ikke var pålitelig. Blant annet hevder han at han rygget på sin andre
bil, og fikk utgifter på 15.000 kroner. «Tesla vision»-systemet ga imidlertid beskjed
om at han trygt kunne rygge, hevder han.
– Mangel
Mannen krevde prisavslag på 20.000 kroner, og i et vedtak
i Forbrukerklageutvalget har han fått medhold.
Tesla Norge mener derimot at de informerte tilstrekkelig
om at de vanlige parkeringssensorene ble fjernet og erstattet av Tesla vision,
da de sendte kjøperne tekstmeldinger med lenker til informasjon etter
bestilling, og før levering.
– Men informasjonen som ble gitt, var ikke tilstrekkelig.
Bilen har en kjøpsrettslig mangel, konkluderer Forbrukerklageutvalget.
I et brev til forbrukermyndighetene gir Tesla uttrykk for
at «Tesla vision» er bedre enn tradisjonelle parkeringssensorer. Men det mener
Forbrukerklageutvalget ikke er dokumentert.
Annonse
Rettskraftig
Motor har skrevet flere artikler om kunder som har vært
misfornøyd med «Tesla vision». Dagfinn Norang tok Tesla til tingretten, hvor også
en teknisk leder i Tesla Norge oppsiktsvekkende erkjente at «Tesla vision» er
både misvisende og dårlig.
Tesla Model Y og Tesla Model 3 har lenge vært Norges mest
solgte bilmodeller. De har begge Tesla vision.
Vedtaket i Forbrukerklageutvalget kan få betydning for
mange kunder.
For å få tilbake penger, må du først reklamere til Tesla Norge.
Dersom de ikke vil betale, må du klage til Forbrukertilsynet og deretter ta
saken til Forbrukerklageutvalget, dersom meklingen i Forbrukertilsynet ikke
fører frem.