I nok en epost fra toppsjef Elon Musk, denne gangen til selskapets ledergruppe, ble det klart at Teslas hyllede Supercharger-sjef Rebecca Tinucci må gå.
Tinucci har jevnlig figurert høyt på diverse «viktigste person i bransjen»-kåringer, men blir likevel regnet som overflødig når Tesla gjennomfører sin omfattende nedbemanning.
På vei ut dørene får hun selskap av nesten hele Supercharger-teamet, totalt rundt 500 personer.
Ifølge eposten fra Musk kommer Tesla til å fullføre byggingen av allerede påbegynte ladeanlegg, samt tilføre noen få, nye i tillegg.
– Tesla planlegger fortsatt å utvikle Supercharger-nettverket, bare i et lavere tempo hva nye anlegg angår.
Musk skriver videre at 100 prosent oppetid, samt utvidelse av eksisterende anlegg, er viktigere for Tesla fremover.
Stasjoner som er annonsert, men ikke påbegynt, kan med andre ord bli sløyfet. Electrek har allerede registrert at Tesla dropper fire planlagte anlegg i New York.
Annonse
«Et spark»
Nyheten ble mottatt som «et spark i underlivet» av administrerende direktør Andrew Pinter hos underleverandøren Bullet EV Charging Solutions, ifølge Reuters.
Pinter følger likevel opp med optimisme:
– Tesla har allerede fått midler fra myndighetene for å utvide nettverket, og det er utenkelig at Musk sier nei til noe som i praksis er gratis penger. Det er mulig at Supercharger-teamet vil gjenoppstå i en større, tøffere og mer Musk-aktig versjon, sier han.
Både GM og Ford, som har kastet seg på den amerikanske Tesla-ladestandarden for at deres modeller skal kunne bruke Supercharger-nettverket, har sendt ut pressemeldinger om at selskapenes planer ligger fast – tross Teslas nye kurs.
● Motor kjenner ikke til eventuelle konsekvenser for Supercharger-nettverket i Norge. Men den globale nedbemanningen nådde også hit – ganske kjapt.