Under den pågående Tesla-streiken i Sverige har det vært en dragkamp om tilgang til registreringsskilter.
PostNord, som har enerett på å frakte skiltene, sluttet å levere til Tesla som en del av aksjonene.
Tesla fikk så gjennomslag for å gjenoppta leveringene i tingretten i Norrköping, men tapte deretter hos ankeinstansen Göta hovrett. I enda to rettsrunder ble det klart at Tesla heller ikke fikk hente skiltene selv … verken hos PostNord, eller der skiltene lages.
Nå skriver fagforeningspublikasjonen Dagens Arbete at Tesla igjen får tak i registreringsskilter, gjennom et slags smutthull. Det skjer ved at Tesla registrerer bilene på kjøperne ved et tidligere tidspunkt enn normalt og sørger for å få sendt skiltene rett til eierne. Ordningen brukes vanligvis til å få tak i erstatningsskilter.
Allerede første dagen med denne fremgangsmåten – sist fredag – skal 145 biler ha blitt registrert slik. Men det skal være flere hundre som står på vent.
– Generelt synes jeg Tesla burde innse at den eneste veien ut av dette er å sette seg ved forhandlingsbordet, snarere enn å kritisere fagorganisasjoner, leie inn streikebrytere og finne smutthull, sier Britta Lejon, leder i fagforbundet ST.