Se på bildet. Motor oppsøkte en av landets 88 Tesla-stasjoner, på Strandtorget i Lillehammer, for å ta bilde av en elbil fra et annet merke som lader.
Dette fant vi: En sommerkveld er alle de 20 laderne ledige. Ingen ladet, definitivt ingen køer.
– Så langt er det minimale problemer med dette, sier organisasjonskonsulent Roger Kolbu i Tesla Owners Club Norway.
Han fortsetter:
– I begynnelsen var det enkelte tegn til misnøye blant Tesla-eiere. Men i praksis viser det seg at Teslas ladenettverk er så godt at det egentlig ikke oppstår situasjoner som krever noen korreksjoner, sier Kolbu – og legger til at han mener dette også er Teslas egen erfaring.
Nå er kun ladestasjoner med spesielt høy trafikk forbeholdt Tesla.
– Denne sommeren vil nok være lakmustesten for hvordan tilbudet blir benyttet av andre, og om den ekstra bruken innebærer ulempe for Tesla-eiere, sier Kolbu i Tesla-klubben.
Men han tror ikke sommeren blir problematisk.
– Vi har nok en klar formening at dette skal gå bra. Tesla har jo svært god kapasitet, selv om vi på enkelte stasjoner regner med at det vil komme et merkbart større antall andre bilmerker enn til nå.
Annonse
Ladekart
På Teslas ladekartkan du som ikke kjører Tesla, se hvor du kan lade hos Tesla.
Selv om andre kan lade hos Tesla, kan man ikke lade akkurat som en «Tesla-eier». Andre bilmerker får ikke anledning til sømløs «plugg og lad». Forvarming av batteriet til ankomst for optimalisert lading blir også fortsatt forbeholdt Tesla-eierne.
Vær også obs på at det kan bli problematisk å lade hos Tesla dersom du har ladeporten på høyre side bak eller på siden foran. Tesla har ladeporten på venstre side bak, og ladestasjonene er utformet etter akkurat denne plasseringen.