TESLA-EIER: Jens Evensen jr. har fått 50.000 kroner i prisavslag.
Foto: TRINE JØDAL, ASKER OG BÆRUMS BUDSTIKKE
Jens Evensen jr. fikk prisavslag:
Oppdaget ikke at Teslaen manglet 231 hester
– Jeg vet jo ikke hvordan 700 hestekrefter føles. Jeg er en helt vanlig bilsjåfør, sier Jens Evensen jr.
For åtte år siden kjøpte Jens Evensen jr. (73) en Tesla
Model S som ifølge Tesla skulle ha 700 spreke hestekrefter.
Evensen jr. er en ivrig elbil-eier. Men flere
medieoppslag etter kjøpet, om at Teslaen har langt færre hestekrefter enn
markedsført, gikk ham hus forbi, ifølge ham selv.
Ikke før han hadde hatt bilen i fire år og 11 måneder
oppdaget han tilfeldigvis at antallet hester var langt færre.
Teslaen han
kjøpte for 831.000 kroner har nemlig «bare» 469 hestekrefter. Det er 231 hester
mindre enn Tesla markedsførte.
– En vanlig sjåfør
Da han oppdaget at han var blitt lurt, sendte forretningsmannen
fra Asker inn klage mot Tesla.
Nå, to og et halvt år senere, har Evensen fått 50.000
kroner i prisavslag fra Tesla.
Jens Evensen jr. tok nemlig klagen videre til
Forbrukerklageutvalget, etter at Forbrukerrådet ikke greide å mekle til enighet
mellom ham og Tesla Norge.
50.000 kroner er like mye som det andre Tesla-eiere har
fått når de har klaget. Men disse prisavslagene ble gitt for ca. seks år siden.
– Hvorfor oppdaget du ikke tidligere at Teslaen manglet 231
hestekrefter?
– Det kan jeg ikke si, sier Evensen jr. til Motor, etter
å ha tenkt seg om i noen sekunder.
– Er det vanskelig å merke forskjell på 469 og 700
hestekrefter?
– Ja. Jeg vet ikke hvordan hverken 1000, 700 eller nesten
500 hestekrefter føles. Jeg er en helt vanlig bilsjåfør, sier Evensen, som i
mange år har drevet forretning innen eiendom.
Han er sønn av den tidligere kjente Arbeiderparti-politikeren
Jens Evensen senior.
– Kjipt
Evensen har fått beskjed av Tesla Norge at de har akseptert
vedtaket. Da Motor snakket med ham, hadde han ikke rukket å sjekke om pengene også
er kommet inn på konto.
Evensen krevde opprinnelig et prisavslag på 100.000 kroner
for både færre hestekrefter og diverse feil og mangler på bilen. Han fikk imidlertid
ikke medhold i at Teslaen har feil og mangler som gjør at han skal få
prisavslag for dette.
– Jeg ba jo om det dobbelte, så jeg er hverken fornøyd
eller misfornøyd. 469 hestekrefter holder for meg. Men det er kjipt at det ikke
var like mange hester som lovet.
At det var 231 færre hester enn markedsført, oppdaget han
først da han kom over flere år gamle medieoppslag.
– Tilgir Tesla
Evensen påpekte i klagesaken at færre hestekrefter enn
markedsført går ut over bilens verdi ved salg.
Nå, snart åtte år etter kjøpet, har han fortsatt bilen.
– Til tross for alt det rare som er med bilene til Tesla,
er det behagelige biler. Tesla har også så mange gode sider at jeg tilgir dem
for det som ikke er bra, sier Evensen – og forteller at han ikke bare har én,
men to Teslaer.
– Jeg er bevisst på å kjøre elektrisk, så jeg har både
denne og en Tesla X. Jeg er egentlig sjarmert av Tesla og den servicen de
innimellom gir.
– Hva mener du med det?
– Jeg er fornøyd 90 prosent av gangene jeg er i kontakt
med Tesla.
Fjerde elbil
Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter
blant annet bilkjøp, skriver i sitt vedtak at Evensen jr har dokumentert at
bilen ble markedsført med 700 hestekrefter, men at det senere viste seg å være
kun 469.
– Utvalget finner at dette kan ha innvirket på kjøpet,
heter det i vedtaket.
Før vi avslutter samtalen med Jens Evensen jr, forteller
han også at han etter hvert er en erfaren elbileier.
– Først hadde jeg en Peugeot elbil, før vi kjøpte en
Mitsubishi I-MiEV. De to Teslaene er vår tredje og fjerde elbil.