Sjekk prisene:

Tesla billigst på lading – også for ikke-Teslaer

Det er billigere å lade på Teslas ladestasjoner enn hos alle de andre store ladekjedene – også for de som ikke har Tesla.

Publisert

Mens Tesla Norge har kuttet ladeprisene kraftig i vinter, har de andre ladekjedene bare senket prisene litt, eller opprettholdt de rekordhøye prisene fra før jul, da strømprisene galopperte.

Det betyr at det nå er mye å spare på å lade hos Tesla, også for alle som ikke eier Tesla. Prisforskjellen er på opptil fire kroner per kilowatt-time.

Trenger du å lade 80 kWt, utgjør prisforskjellen hele 320 kroner.

Se oversikt lenger ned.

Opptil 8,99 kr

Motor har sjekket prisene hos alle de store ladekjedene, samt hos den foreløpig lille operatøren E.on, mens Teslas eierklubb i Norge, TOCN, tidligere i februar sjekket ladeprisene for både Teslaer og ikke-Teslaer ved samtlige av Teslas ladestasjoner.

Prissjekken til eierklubben viste kraftig kutt i ladeprisene på Teslas ladestasjoner.

Teslas priser varierer mellom stasjonene. Nå koster lading for ikke-Teslaer 4,95 kr/kWt på Teslas billigste stasjon, og 7,30 kr/kWt på den dyreste.

Gjennomsnittsprisen er 6,46 kroner.

Alle de store ladekjedene er dyrere, og til dels mye dyrere. Prisene hos de andre store varierer fra 7,39 til hele 8,99 kr/kWt.

Av de vi har sjekket, er det bare lille E.on som er på nivået til Tesla.

– Lad hos Tesla

Med slike prisforskjeller oppfordrer NAF til å lade hos Tesla.

– Dette viser at det er viktig for forbrukerne å holde seg orientert om ladeprisene. Tesla har også mange ladeplasser. Da bør folk bruke dem om de er billigere enn konkurrentene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjons­­rådgiver hos NAF.

NAF synes de andre ladekjedene bør kutte prisene når strømprisene nå er lavere.

Frykter ikke køer

Tesla-eierne synes det er bra at Tesla er billigst.

– Økt bruk genererer mer inntekter, som i sin tur fører til enda flere Tesla-ladere, sier Roger Kolbu, som er organisasjons­konsulent i Teslas eierklubb TOCN.

– Er det i ferd med å bli et problem at ikke-Teslaer lader på Teslas stasjoner, og at det dermed blir dårligere kapasitet for Tesla-eiere?

– Nei. Stasjoner som allerede har stor pågang fra Teslaer, åpnes ikke for lading av andre bilmerker. Enkelte Tesla-eiere har i sosiale medier uttrykt frykt for ladekøer. Men det er en ubegrunnet frykt, mener Kolbu.

– Dette har vist seg å ikke være et stort problem. Tesla har gjerne svært mange ladestolper på hvert sted. Det er en overkapasitet. I tillegg følger Tesla nøye med på bruken av stasjonene, og setter inn nødvendige tiltak der det eventuelt trengs.

Husk avtaler

Prisene i tabellen gjelder dropp-inn-priser. Hos noen ladekjeder er prisene lavere dersom du registrerer deg. Prisene hos Tesla gjelder for tidsrommet kl. 20 på kvelden til kl. 16 neste ettermiddag. Mellom 16 og 20 er prisene ca. 10 prosent høyere.

Mange bileiere har dessuten gode rabattavtaler gjennom forhandler eller importør hos noen av ladeoperatørene.

NAF minner om at bileierne ikke må glemme slike avtaler, som ofte kan være svært fordelaktige.

– Særlig Ionity har alltid ligget høyt i pris på dropp-inn. Men de har billig lading for de som har en avtale gjennom bilprodusenten. Et eksempel på dette er BMW, der du med et månedsabonnement til 39 kr kan lade for 1,99 kroner per kWt hos Ionity, sier Sødal i NAF.

PS.

Prisene i denne artikkelen gjelder for Sør-Norge. Noen ladekjeder har noe lavere priser i Midt-Norge og Nord-Norge.