Den amerikanske avisen Washington Post har undersøkt en lang rekke hendelser og ulykker der Tesla og grader av selvkjøring har vært involvert.
Hovedfunnet er dette:
Minst åtte alvorlige ulykker, noen av dem med dødsfall som følge, har skjedd på veistrekninger der autopiloten – ifølge Tesla selv – aldri skulle ha vært benyttet.
Avisen beskriver et tilfelle der det gikk riktig ille.
I 2019 tok paret Dillon Angulo og Naibel Benavides Leon en pause for å studere stjernehimmelen, langs en vei i Florida. De stoppet utenfor veien, men rett ovenfor T-en i et T-kryss. Begge ble truffet av en Tesla, ført av en person som tok blikket bort fra veien.
Naibel Benavides Leon mistet livet, mens Dillon Angulo fikk hjerneskade, i tillegg til en rekke brudd.
Tesla-føreren opplyste at han var opptatt med å lete etter en mobiltelefon han hadde mistet, da ulykken skjedde.
I artikkelen fra Washington Post [for abonnenter] er det mulig å se kollisjonen, slik den ble filmet av Teslaens dashbord-kamera.
Annonse
Problemer på begge sider
De åtte alvorlige ulykkene avisen viser til, har skjedd mellom 2016 og mars i år.
Avisen problematiserer både Teslas og myndighetenes tilnærming til problemet:
● I brukermanualer og juridiske dokumenter har Tesla gjort det helt klart at autopiloten kun er ment for bruk på motorveier – der det er midtdeler og ingen kryssende trafikk.
Men selskapet har gjort lite for å begrense bruken til slike veier, rent teknisk – hvilket er fullt mulig i kjøretøy som til enhver tid er koblet opp mot stedstjenester.
Tesla har ikke kommentert opplysningene, men i rettssaker og andre, tidligere uttalelser har selskapet alltid vist til at det er bilføreres ansvar å kjøre forsvarlig.
«For komplisert»
● På den annen side har heller ikke USAs myndigheter foretatt seg noe særlig, selv om NHTSA, landets øverste organ for trafikksikkerhet, har myndighet til å pålegge en mer begrenset bruk.
Det er et annet organ, National Transportation Safety Board, som har ansvaret for å etterforske ulykker. Disse har etterlyst handling – lenge – men mangler selv mandat til å regulere.
NHTSAs syn kan oppsummeres slik: Det vil være for komplisert og arbeidskrevende å føre kontroll med et strengere regelverk.
● The Washington Post har totalt undersøkt rundt 40 ulykker i arbeidet med saken. De fleste opplysningene har kommet fra NHTSA, men en del også fra rettssystemet, via dokumenter i søksmål.