MOTORSYKLIST: Ragnar Sach er klar for en ny sesong på sin Harley Davidson.
Foto: PRIVAT
Gjensidige erkjenner:
Fikk kraftig prishopp på forsikring da han skulle registrere på nytt
Ragnar Sach avregistrerte digitalt for å spare penger i vinterhalvåret. Da han registrerte på nytt, økte Gjensidige prisen med 68 prosent.
Da
samferdselsministeren i fjor høst gjorde det enklere å av- og påregistrere
kjøretøy, bestemte Ragnar Sach fra Nærbø på Jæren seg for å avregistrere sin Harley
Davidson motorsykkel i vinterhalvåret, slik at han slipper å betale full pris
på forsikringen.
Sach betalte 2618 kroner i året for kaskoforsikring.
Med kun brann- og tyveridekning i vinterhalvåret, til 674
kroner i året, sparer han i utgangspunktet et par tusenlapper på lavere forsikringspremie
og ingen trafikkforsikringsavgift i vinterhalvåret.
Derfor var forskrekkelsen stor da han nå i vår skulle
påregistrere Harleyen igjen.
– Nesten dobling
– Jeg fikk sjokk, forteller Sach til Motor.
Gjensidige anså det som en nytegning, selv om Sach hadde
hatt brann- og tyveridekning gjennom vinteren. Gjensidige krevde ham derfor for
4393 kroner i årsavgift – for nøyaktig samme dekning som han noen måneder
tidligere betalte 2618 kroner for.
Prisøkningen er på 68 prosent.
– Gleden var stor da vegvesenet gjorde det mulig å
avskilte og påregistrere kjøretøy elektronisk. Men nå ender jeg opp med at
forsikringsavgiften nesten dobles. Det har ikke vært noen besparelse. Jeg velger
å tro at dette ikke var hensikten med ordningen, sier Sach.
Tause
Motor har spurt Bodil Rønning Dreyer, direktør for
trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen, og samferdselsminister Jon-Ivar
Nygård (Ap), som begge frontet nyordningen Sach har benyttet seg av, om hva de
synes om Gjensidiges håndtering.
Ingen av dem vil svare.
Kommunikasjonsavdelingene både hos Samferdselsdepartementet og hos Vegvesenet svarer kort at dette er forhold
mellom kundene og forsikringsselskapene.
– Vi har ingen kommentarer til prissettingen, skriver
pressevakt Hedda Vikan Seljeseth i Statens vegvesen.
– Urimelig
Ragnar Sach har selv spurt Gjensidige flere ganger
hvorfor de øker forsikringsavgiften hans så mye etter en vinter med kun brann-
og tyveridekning.
– Det er dessverre risikoen man løper, skriver
Gjensidiges kunderådgiver til ham.
Når Motor spør Gjensidige, svarer de slik:
– Det er forståelig at kunder reagerer ved store
prisdifferanser. Med ordningen som myndighetene innførte, ser vi at det
kan skje urimelige utfall som dette, skriver kommunikasjonssjef Bjarne Aani
Rysstad.
– Tenker Gjensidige at denne ordningen fungerer når dere
øker prisene slik?
– Ordningen er fortsatt veldig fersk, og vi må høste erfaring. Det er for
tidlig å konkludere.
Rysstad presiserer at det har vært prisøkning i perioden,
men at de nå vil ta direkte kontakt med Sach for å finne en god løsning for ham.
– Ferdig med Gjensidige
Men det behøver ikke Gjensidige gjøre, svarer Ragnar
Sach.
– Jeg er ferdig med Gjensidige, sier han. Jeg har i
stedet blitt kunde hos et annet forsikringsselskap med alle forsikringene mine.
Motor har spurt NAF hva de tenker om kundehåndteringen.
NAF forteller at de ser at forsikringsselskapene håndterer endringer i
forsikringene på ulik måte.
– Derfor er det lurt å sjekke betingelsene grundig, sier
pressesjef Ingunn Handagard i NAF.
Hun oppfordrer også forsikringsbransjen til å finne grep
slik at den nye løsningen med av- og påregistrering av sesongkjøretøy fungerer for
forbrukerne, også når det gjelder forsikringsavgifter.