TAKATA-PUTEN: En konstruksjonsfeil ved disse har kostet flere mennesker livet.ARKIVFOTO
Finnes også i Norge:
Airbag-alarm i Sverige
I mer enn 20 år har biler kjørt rundt med livsfarlige kollisjonsputer fra Takata. Nå slås det alarm i Sverige, der man frykter at 150.000 biler fortsatt har disse kollisjonsputene.
Takata-skandalen er uten sidestykke i bilhistorien. Men den er tilsynelatende også uten ende.
Takata-konsernet startet produksjon av kollisjonsputer i 1998. I 2014 hadde japanerne 20 prosent av verdensmarkedet. Men i 2013 ble det oppdaget svakheter ved putene produsert ved deres fabrikk i Mexico:
Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 1/2023.
Fukt og høye temperaturer bryter ned ammoniumnitratet som brukes for å blåse opp kollisjonsputen når den skal utløses, slik at puten har eksplodert ukontrollert.
I den eksplosjonen har store, runde metallbiter med spisse kanter og størrelse som en ishockeypuck blitt slynget ut i kupéen.
36 drept
36 mennesker har mistet livet i ulykker hvor Takata-puter har eksplodert, og bare i USA er over 400 personer blitt skadet, skriver det svenske magasinet Vi Bilägare.
Det har ikke vært ulykker med slike puter i Norge, trolig fordi eksplosjonsfaren er knyttet til varme temperaturer og høy luftfuktighet.
Selv om biler med Takata-puter har vært gjenstand for den største tilbakekallingsaksjonen i bilhistorien, anslår Vi Bilägare at rundt 150.000 biler triller med Takata-puter på svenske veier.
I Norge har det siden 2014 vært en stående tilbakekallingsordre på slike biler, opplyser Tore Lillemork, teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening, til Motor.
Ikke bare har norske importører hatt innkalling av alle bilene, men flere har også reist hjem til kunder for å bytte ut kollisjonsputene.
Lillemork sier at det ikke finnes sikre, oppdaterte tall på hvor mange biler i Norge, men anslår «noen tusen», et betydelig lavere tall enn i Sverige – også relativt i forhold til at svenskene har en dobbelt så stor bilpark.
I Sverige var det i januar 20 bilmerker som hadde modeller hvor det fortsatt gjenstod å skifte putene på enkeltbiler, med særlig mange modeller fra Saab (nå konkurs) og Toyota.