DYRT: Eierne av disse elbilene på Frogner i Oslo betaler nå svært mye for strømmen.Foto: GEIR RØED
Se utviklingen:
Ladeprisene i Oslo er syvdoblet på ett år
Både NAF og elbilforeningen er sjokkert over den kraftige prisøkningen på lading fra de kommunale ladestolpene i Oslo. På bare ett år er prisene syvdoblet.
– Vi visste ingenting om dette vi heller, sier parkeringsvakten
Motor møter ved en av de kommunale ladestolpene i Oslo, før han slår ut med
armene.
Denne uka kunne Avisa
Oslo [for abonnenter] avsløre at prisene for lading fra offentlige
ladeplasser i Oslo stiger kraftig. Prisøkningen ble banket gjennom i Oslo bystyre
onsdag, helt uten debatt.
Nesten gratis i fjor
Det er bare ett år siden Motor kunne fortelle at i Oslo
er det nesten
gratis å lade elbilen. Da kostet det henholdsvis fem kroner timen på kveld
og natt og 10 kroner timen på dagtid å lade fra de fleste kommunale ladestolpene.
Men allerede ved siste årsskifte ble prisene skrudd noe
opp, før det kom et nytt solid prishopp fra 1. juli i år.
Men det er ingenting mot den kraftige prisøkningen som ble
vedtatt denne uka, og som altså ble innført torsdag.
Oslo kommune har flere takstgrupper for lading. En av de
mest vanlige er takstgruppe 3054. Her ble ladeprisen skrudd opp fra 18
til 49 kroner timen på dagtid torsdag, mens økningen på kveld og natt er fra 13 til 35
kroner.
De siste 12 månedene har det vært kraftige prishopp, som
denne tabellen viser:
Det hører med til historien at det frem til 2019 var helt
gratis å lade fra de kommunale ladestolpene i Oslo.
Den kraftige prisøkningen på strøm til elbilene kommer dessuten
samtidig med at det nå er en heftig priskonkurranse på diesel og bensin i
hovedstaden. Ifølge Nettavisen
var literprisene på torsdag nede på 17-tallet i Oslo.
Sjokkert
Prisøkningen forklares med dyrere strøm, og at kommunen
ikke ønsker å subsidiere elbileierne.
Både NAF og Norsk elbilforening er sjokkert over det
siste prishoppet. Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF kaller
prishoppet «vanvittig» og sier at ladingen nå blir «rådyr».
NAF har regnet på ladeprisene og kommet frem til at noen
elbilister med de nye ladeprisene vil måtte betale nesten 25.000 kroner mer i
årlige drivstoffutgifter enn tilsvarende dieselbilister.
Eldre elbiler som kun tar imot 3,6 kilowatt på
normallading, vil nå måtte betale opp til formidable 17 kroner per kilowatt-time,
påpeker NAF.
17 kroner er mye dyrere enn hurtig- og lynlading på de
kommersielle ladeanleggene, som ligger på opp mot 10 kroner/kWt.
– Hvordan Oslo har tenkt å nå sine egne klimamål nå,
fremstår som en gåte, sier Nils Sødal i NAF.
Annonse
Bekymret
De kommunale ladestolpene er primært for Oslo-folk som
ikke har andre lademuligheter i nabolaget. Elbilforeningen er bekymret for alle
disse.
– Det er helt utrolig at Oslo nå gjør alt de kan for å
gjøre det uinteressant for folk uten egen parkeringsplass å bytte ut
fossilbilen med elbil, sier Per Maltun, styreleder i Oslo og Akershus
elbilforening til elbil.no,
og legger til:
– Enten har Oslo kommune gitt opp egne elbilmål, eller så
skjønner de rett og slett ikke konsekvensene av dette forslaget.