Forsøk i Sverige:
Vil hindre råkjøring ved at bilen selv sier nei
Svenskene tester GPS-baserte fartssperrer.
I et forsøksprosjekt skal såkalte digitale fartshumper etableres på fire korte veistrekninger i Västernorrland og Jämtland. Det er i første omgang tømmerbiler som skal få utstyret, skriver
Vi Bilägare.
«Fartshumpene» møter man ved en form for geofencing, noen ganger kalt «geogjerde» på norsk. Dette betyr i praksis at programvare – GPS – oppfatter når man er innenfor et område, og her kan visse regler gjelde.
Navigasjonsprogramvaren kommuniserer så med annen programvare. I dette tilfellet vil gasspedalen oppleves som «slapp» hvis man kjører fortere enn det som er angitt for området.
Største prosjektet til nå
– Vi har prioritert steder der barn og eldre gjerne beveger seg til fots, på vei til skole og buss, eller fordi de går tur. På denne måten kan vi forbedre trafikksikkerheten med enkle midler, sier Jan Lindgren.
Han er senior utredningsleder i Trafikverket, som tilsvarer Statens vegvesen i Norge.
Dette er det største prosjektet av sitt slag i Sverige noensinne. De fire tettstedene er Timrå, Laggarberg, Hällesjö og Rissna, og Trafikverket har fått skogsindustriselskapet SCA med på laget.
Utstyret vil bli installert i rundt 40 av selskapets biler, går det frem av en pressemelding.
Mest lest på Motor.no:
Mulig å overstyre
Hastighetssperrene er ikke absolutte, av sikkerhetshensyn. Det er derfor mulig for førerne å øke farten når det er nødvendig, ved å trykke litt hardere enn vanlig på gassen.
Trafikverket ser for seg at systemet kan få bredere anvendelse.
– Fungerer dette bra, kan vi spre teknikken til flere selskaper og flere bransjer, sier Lindgren – men uten å gå inn på en mer generell bruk, for alle biler.
Det gjør likevel Vi Bilägare, for egen regning. «Geofencing
kan komme til å erstatte både fartshumper og fotobokser i fremtiden», skriver
nettstedet.
Noe for Oslo?
Og dette er på ingen måte en ukjent tanke.
Så sent som i slutten av november foreslo MDGs gruppeleder i Oslo bystyre, Eivind Trædal, en mer utstrakt bruk av geofencing i Oslo.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Han mener at teknologien kan brukes til å bøtelegge feilparkerte biler, innhente bompenger og også kontrollere fart. Trædal viste til at elsparkesykler fra Voi automatisk senker hastigheten i gågaten Karl Johan.
– Hvis bilen hadde blitt funnet opp etter elsparkesykkelen, ville det vært en selvfølge, sa han til Aftenposten.
Geofencing-forsker Lillian Hansen ved Sintef sier til samme avis at dette er fullt mulig, men at bare enkelte nye biler er utstyrt med nødvendig teknologi per i dag.