STÅL OG GUMMI: Hjulene har bare gummi der de treffer veibanen.

Svensk forskning:

Lager hjul uten luft

Kan elastiske eiker være fremtidens løsning?

Publisert

Den svenske forskerveteranen Ulf Sandberg er egentlig pensjonert fra Statens väg- och transportforsknings­institut (VTI) i Linköping i Sverige, men slo helhjertet til da han for noen år siden fikk anledning til å jobbe enda litt til med sitt hjertebarn – luftfrie hjul.

Sandberg leder nå et EU-prosjekt, med nettopp dette som formål.

MENNENE BAK: Trafikkforsker Ulf Sandberg (t.v.) og oppfinner Hans-Erik Hansson.

Med på laget har han oppfinneren Hans-Erik Hansson, som har klekket ut eikeprinsippet du ser på bildene.

Kompositt: bedre

Til Motor forteller Sandberg at prosjektet blir ferdig i år, etter tre og et halvt års arbeid, og prototypen er altså klar.

Akkurat disse hjulene er ment for en lastebil, prinsippet er likevel det samme uansett: Det finnes ingen luftbeholder i gummi, men elastiske eiker.

I prototypen er eikene av stål. Slik blir det neppe i det eventuelle ferdige produktet, forteller Sandberg til Motor.

– Hvis vi hadde hatt større ressurser og mer tid, hadde vi nok laget eikene i komposittmaterial. Men av det vi så av testene våre da vi startet opp, og med våre ganske amatøraktige ressurser, ville ikke kompositt blitt holdbart nok.

Svært tunge, foreløpig

Én ting er rustbeskyttelsen stålet ville ha krevd. Den største ulempen er likevel vekten. Hjulene du ser på bildene, veier 150 kilo per stykk. 

Dette er riktignok lastebilhjul, til et kjøretøy som veier 16 tonn, men det er likevel rundt 50 kilo mer enn det prosjektgruppen anser som akseptabelt.

TESTBILEN: En tung lastebil.
KJERNEN I IDEEN: Slik ser eikene ut før montering.

Fordelene ved slike hjul kan være store – langt forbi det alle umiddelbart skjønner, at de naturligvis er punkteringsfrie.

Mindre lyd

● Sandberg forsket opprinnelig på trafikkstøy, og her vil disse hjulene være dagens produkter fullstendig overlegne. Forsøk har vist en reduksjon på 10 desibel. Det er mye. Det høres kanskje ulogisk ut, men noe av forklaringen skal ligge i resonansen i luftfylte dekk. Dette forteller Sandberg til Vi Bilägare, som først skrev om hjulene.

● Vannplaning vil forekomme langt sjeldnere, siden noe av vannet rett og slett vil gå gjennom hjulet.

● Når mønsterdybden blir for dårlig, er det bare gummien som berører bakken, som må byttes.

Bedre rullemotstand

● Og til slutt, kanskje det viktigste: Rullemotstanden blir betydelig lavere, fordi dekket vil være helt flatt mot underlaget. Tester viser en reduksjon på hele 35 prosent.

– Hvis det viser seg at vi får en vesentlig forbedring av rullemotstanden, samtidig som hjulene klarer å bære lasten, da vil markedet nesten kreve denne typen hjul, sier Sandberg til Vi Bilägare.

Hva så med snø? spør samme nettsted.

– Det er et problem med alle hjul. Vi får se. Vi håper at den åpne konstruksjonen gjør at det ikke fester seg så mye.

Forskeren er betinget optimist.

– Jeg tror ikke det finnes vilje hos dekkfabrikantene, sier han.

● De endelige testene blir gjennomført denne måneden, resultatene blir publisert i november i år.

Her kan du lese om et tidligere prosjekt med luftfrie dekk, med en litt annen tilnærming.

Under kan du lese om et «automatisk piggdekk»:

 

Har du lest disse sakene fra Motor?