Flere europeiske bilprodusenter kan få en stor økonomisk smell med USAs straffetoll på varer som importeres fra Canada og Mexico.
Stellantis-konsernet importerer rundt 417.000 biler fra de to landene til USA. Hvis det ikke kommer noen lettelser, så vil dette betyr at straffetollen på 25 prosent vil koste selskapet 3,44 milliarder dollar, tilsvarende 38,5 milliarder kroner, melder Automotive News.
Stellantis har seks produksjonsanlegg i Canada og sju i Mexico.
For Volkswagens del er summen 19,8 milliarder kroner, som en følge av at de lager rundt 300.000 biler i Mexico som sendes til USA.
Volkswagen har et anlegg i Puebla, Mexico, der det produseres biler og deler, og i Silao, der de lager motorer.
MEXICO: Volkswagen lager modellen Taos i Mexico, som eksporteres til USA.Foto: VOLKSWAGEN
For BMW og Mercedes er summene betraktelig lavere. De produserer henholdsvis 59.000 og 16.000 biler i som blir berørt av straffetollen, som vil gi en ekstra utgift på 5,6 milliarder og én milliard kroner.
Finansavisen Bloomberg sier til Automotive News at det blir vanskelig å skyve summen over på kundene.
Annonse
Hva med Europa?
– Det er begrenset mulighet for å overføre denne ekstra kostnaden til kjøpere, gitt de økende prisavslagene i USA som gjennomsnittlig er på 2000 dollar, intens konkurranse og overkapasitet, sier Michael Dean, analytiker i Bloomberg.
Han mener det er helt usannsynlig at hele ekstrakostnaden bakes inn i utsalgsprisen.
– Det ville resultert i en prisøkning på 6000 til 10.000 dollar.
Straffetollen er spesielt vanskelig for Tysklands eksportorienterte bilprodusenter, mener Automotive News, som alle har store produksjonsanlegg i USA, men som også har bygget opp kapasitet i Mexico gjennom årene.
Den neste frykten er at USA nå vil sette opp en lignende toll på biler som er laget i Europa.