HVA VIL DEN KOSTE HER? Bildet viser BYD Seagull, en storselger i Kina. Der koster den under 10.000 euro.
Illustrasjon: BYD
Straffetoll-forhandlinger:
Kina foreslo minimumspris på elbiler
Kinesiske myndigheter forsøkte å unngå straffetollen på elbiler ved å garantere at de ikke skulle bli altfor billige.
Summen som ble lagt på bordet, var 30.000 euro, eller i dag snaut 354.000 norske kroner.
Ved å garantere at ingen kinesiske biler skulle koste mindre enn dette i Europa, håpet de kinesiske forhandlerne at EU ville være tilfredse og droppe hele straffetollen, skriver Reuters.
Opplysningen kommer fra tre forskjellige, anonyme kilder – som ikke har ytterligere informasjon om hva som ellers ble drøftet under forhandlingene.
Det som likevel er klart, er at EU sa nei.
Straffetollen på kinesiske elbiler ble vedtatt 4. oktober. Ti land stemte for, fem mot, og hele tolv av EU-nasjonene avsto fra å stemme. Les mer om det nederst på denne siden.
EUs begrunnelse for avslaget var at problemstillingen handler om mer enn priser – det handler om subisidier, som ifølge EU gir urettferdige konkurransefortrinn.
Ikke desto mindre antyder kildene at en minstepris på 35–40.000 euro vil få EU til å lytte igjen.
Kort tid etter at EU innførte straffetollen, vedtok Kina regler som vil ramme blant annet de franske konjakkmerkene Hennessy og Rémy Martin.
Ifølge Reuters, som igjen viser til tall fra JATO Dynamics, er snittprisen på elbiler i Kina rundt halvparten av prisene i USA og Europa – henholdsvis 32.000 euro, versus 66.000 euro.