Stor oversikt:
Enorme prisforskjeller på Tesla-lading
På de billigste ladestasjonene til Tesla koster ladingen godt under tre kroner per kWt. På de dyreste betaler du langt over fire kroner. Her er full oversikt.
Det siste året har Tesla Norge mer enn doblet ladeprisene på ladestasjonene sine. Likevel er Tesla fortsatt billigst på lading, ifølge en prisoversikt Motor laget like før jul.
I gjennomsnitt tar Tesla Norge nå 3,64 kroner per kilowattime. Men prisene på de totalt 85 ladestasjonene varierer kraftig.
2,60 kroner
Mens de andre ladeoperatørene stort sett har samme priser overalt, og bensin- og dieselprisene kan variere med opptil noen kroner per liter ved lokal priskonkurranse, er det langt større prisforskjeller på ladestasjonene til Tesla.
På de to billigste ladestasjonene til Tesla, i Sentrum parkeringshus i Oslo sentrum og langs E6 på Brumunddal, koster det bare 2,60 kr per kWt å lade, ifølge en oversikt Tesla Owners Club Norway har innhentet.
Dette er Teslas eierforening.
Men NB! I Oslo kommer parkeringsutgift på 38 kroner per påbegynte halvtime i tillegg.
4,35 kroner
Etter Oslo og Brumunddal følger flere andre stasjoner på Østlandet med en pris som er noen få øre høyere.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
De fem dyreste ladestasjonene er i Skibotn, Skaidi, Lavik, Grong og på Gol, hvor det på alle disse stedene koster 4,35 kr per kWt å lade, ifølge oversikten til Teslas eierforening.
Det innebærer at det er 67 prosent dyrere å lade på disse fem stasjonene i Distrikts-Norge enn på de billigste stasjonene på det sentrale Østlandet.
Her er full oversikt for alle Teslas 85 ladestasjoner – klikk deg videre med pilen opp til høyre i oversikten for å se alle:
Skyldes kostnader
Ifølge organisasjonskonsulent Roger Kolbu i Tesla Owners Club Norway er årsaken til de store prisforskjellene at Tesla ønsker å differensiere prisene avhengig av byggekostnadene og driftskostnadene ved den enkelte ladestasjon.
Det skal altså være billigere å drifte og bygge ladestasjon i Oslo enn i Distrikts-Norge – derfor er det lavere priser i Oslo.
Tesla Norge bekrefter at prisforskjellene skyldes kostnadsforskjeller ved stasjonene, og tilføyer at Tesla mener det er viktig at kundene får fordelene av lavere kostnader ved enkelte av deres ladeanlegg.
Totalt hadde Tesla ved siste årsskifte 1199 ladestolper på 85 anlegg i Norge.
Den største er ved Nebbenes på Eidsvoll Verk, med hele 44 ladestolper. Dette er også en av de billigste stasjonene å lade på.