DÅRLIGE VILKÅR: Daglig leder Petter Kjøs Utengen og Fleks kommer svært dårlig ut i Forbrukerrådets granskning.
Arkivfoto
Fersk undersøkelse:
Store forskjeller på utleiere av biler og tilhengere
Rettighetene når du leier bil og tilhengere er elendig, mener Forbrukerrådet – som har gransket utleiebransjen.
Forbrukerrådet har undersøkt avtalevilkårene i markedet
for utleie av verktøy, sportsutstyr, klær, tilhengere og bil. 23 av 30 aktører
får strykkarakter, mens bare én får full score.
De mener enkelte av avtalene er så
problematiske, og at så mye risiko veltes over på forbruker, at avtalene i seg
selv kan være ulovlige.
— Vår gjennomgang viser at de aller fleste avtalene som
tilbys av bransjeaktørene i dag, er svært forbrukerfiendtlige. Enkelte av
funnene i kartleggingen er så drøye at vi tør å påstå at flere av avtalene kan
være ulovlige, sier direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket.
– Selvmotsigelse
Forbrukerrådet vurderer nå å klage de verste avtalene inn
til Forbrukertilsynet for en juridisk prøving av lovligheten.
– Det er en selvmotsigelse at vi er verdensledende på
forbrukervern, og at det samtidig skorter på basale rettigheter på
leiemarkedet.
Når du leier en ting, vil du typisk kunne oppleve at
leveringen blir forsinket, eller at leiegjenstanden ikke lever opp til
forventningene. Som basisrettigheter bør begge disse typene avtalebrudd gi deg
rett på prisavslag, erstatning for kostnader, eller i vesentlige tilfeller heving
av leieavtalen.
Advarer
Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket advarer:
— Du risikerer å havne i en fallgruve, der du hverken får
mulighet til å heve avtalen, eller får prisavslag eller erstatning hvis
produktet du leier, ikke lever opp til forventningene. Du er helt prisgitt
avtalen fra utleieren. Slik kan vi ikke ha det,
sier Blyverket.
Forbrukerrådet krever nå at regjeringen kommer med en
forbrukertjenestelov som supplerer dagens forbrukerkjøpslov, slik at
utleiemarkedet av blant annet bil og tilhengere blir bedre.
Tar grep
Bilutleieselskapet Fleks er blant aktørene som kommer
svært dårlig ut av undersøkelsen. De lover nå å ta grep.
— Vi er opptatt av tydelighet og å være
transparente. Alle våre vilkår er utarbeidet i samarbeid med jurister. Men vi
kommer nå til å gå nøye gjennom rapporten fra Forbrukerrådet, og få en ny
juridisk vurdering av vilkårene våre, sier kommunikasjonsdirektør Tonje Løkaas.
Innenfor bilutleie er følgende
firmaer undersøkt, med poengsum på en skala fra 0 til 6, og disse kommentarene fra Forbrukerrådets
testere:
Honk: 0 poeng
Honk fraskriver seg alt ansvar i vilkårene ved å henvise
til at de kun er en portal for leie. De oppstiller ingen minsterettigheter for
forbruker i leieforholdet mellom utleier og leietaker, selv om de som
profesjonell utleieportal kunne sikret leietakernes rettigheter på denne måten.
Getaround: 0 poeng
Vilkårene gir ingen av de grunnleggende rettighetene for
leietaker. De tar imidlertid for seg utleiers hevingsrett, når
avtalen anses kansellert av utleier, men dette er ikke formulert som en
rettighet for leietaker. Utleiers heving gir en meget begrenset rett på
erstatning for leietaker, men det gis ikke rett til full erstatning for direkte
tap som følge av avtalebrudd fra utleiers side. Ettersom ingen klare
rettigheter er gitt, får aktøren ingen poeng.
Fleks: 0 poeng
Det er ikke gitt noen rett til prisavslag eller heving.
Ved første øyekast gir vilkårene tilsynelatende en rett til erstatning ved
kontraktsbrudd, som er helt i tråd med bakgrunnsretten. Imidlertid gjøres det
deretter vesentlige begrensninger av dette ansvaret for de aller mest aktuelle
typene av tap. Det som gjenstår, er da kun en erstatningsrett for helt sjeldne
tilfeller. Det gis derfor ikke poeng for erstatning.
Hyre: 1 poeng
Ett poeng er gitt for rett til heving ved mangler.
Det kan fremstå som om Hyre muligens praktiserer et
fradrag i leiesummen for perioden bilen er til reparasjon pga. mangler, og da
kanskje også for tidstap ved forsinkelser. Dette er imidlertid kun basert på en
indirekte tolkning av situasjonen hvor forbruker hever avtalen urettmessig, og
fremgår ikke i vilkårene. Det gis av denne grunn ikke poeng for prisavslag.
Imove: 4 poeng
To poeng gis for rett på prisavslag ved mangler og
forsinkelse. To poeng gis for rett på heving ved vesentlig mangel og
forsinkelse. Ingen poeng tildeles for erstatning, ettersom de kun har inntatt
en ansvarsbegrensning mot erstatningsansvar.
Avis: 5 poeng
To poeng gis for heving ved mangel og forsinkelse. To
poeng gis for erstatning ved mangel og forsinkelse. Ett poeng gis for
prisavslag ved mangler (når du må leie kjøretøy i lavere gruppe eller
tilleggsytelser mangler). Vilkårene gir ikke rett på prisavslag ved
forsinkelser, og aktøren får derfor ikke full pott.
Hertz: 6 poeng
Her er alle de poenggivende forbrukerrettighetene gitt i
vilkårene, både for forsinkelser og mangler, og aktøren får derfor seks av seks
mulige poeng.
Innenfor tilhengerutleie er følgende firmaer undersøkt,
med poengsum, og disse kommentarene fra Forbrukerrådets testere:
Circle K: 0 poeng
Vilkårene regulerer ikke kontraktsbrudd fra utleiers side
overhodet, og ingen rettigheter er dermed gitt. Dette gir null poeng.
Tilhengerportalen: 0 poeng
Vilkårene pålegger kun ansvar på leietaker, og det
fremgår ingen forbrukerrettigheter ved mangler eller forsinkelser. Aktøren
fraskriver seg erstatningsansvar. Dermed får de ingen poeng.
Hengerutleieoslo: 1 poeng
Ett poeng er gitt for rett til heving ved mangler som
oppdages ved overtakelsen. Her har vi vært litt i tvil, ettersom heving for
mangler som oppdages underveis i leieperioden ikke er nevnt. For øvrig er
vilkårene tause om rettigheter ved mangler og forsinkelser, og det gis dermed
ingen flere poeng.