NYE PLANER: Volkswagen-gruppen skal kutte kostnader, og skyver på flere kommende elbilprosjekter.

Prioriterer Golf og A4:

Stor forsinkelse for Volkswagens el-flaggskip

Forsinkelsen framskynder samtidig lanseringen av elektriske utgaver av gamle storselgere som Volkswagen Golf og Audi A4.

Publisert

Planen til Volkwagen var å lansere en avansert elbil i 2026. Modellen har gått under navnet Trinity og skulle blant annet ha selvkjøring på nivå fire. Dagens biler er på nivå to.

Nå skriver Automotive News, med tyske Handelsblatt som kilde, at lanseringen er utsatt i hele seks år, til 2032.

Årsaken til utsettelsen skal være at Volkswagen-gruppen har kommet fram til en ny strategi for produktlanseringer og -investeringer.

Brukes lengre

Planen er at den nye taktikken vil tillate at konsernets eksisterende elbilplattformer – MEB, som brukes av VWs ID-biler og PPE, som brukes til Porsches elektriske Macan og Audi Q6 E-tron – kan brukes lenger, slik at investeringskostnadene kan dras ut.

KUTT: Oliver Blume, konsernsjef i Volkswagen-gruppen kutter kostnader.

MEB-plattformen skal oppgraderes til MEB+ i 2026, og PPE-plattformen vil få en programvareoppgradering innen de neste 36 månedene med hjelp fra VW Groups nye partner Rivian, ifølge Handelsblatt.

Utsettelsen skal også være som en følge av nedgangen i elbilmarkedet og konsernsjef Oliver Blumes krav om kostnadskutt.

Nye planer

Ifølge Automotive News skal den nye planen være som følger: 

  • En helelektrisk Golf, med kodenavnet ID Golf, lanseres i 2029 eller tidligere. Golf EV vil være den første VW-modellen som bruker konsernets nye programvare-drevne Scalable Systems Platform (SSP). Som var tiltenkt brukt først i Trinity. 
  • En helelektrisk Audi A4 vil bli lansert i slutten av 2028. Dette betyr at Audi trolig vil være den første merket i VW-gruppen som bruker SSP-arkitekturen. 
  • Etterfølgeren til VW ID.4, basert på SSP-plattformen, vil komme i 2030 i stedet for 2028. 
  • Lanseringen av den SSP-baserte VW T-Sport crossoveren vil bli utsatt fra 2029 til 2031.
  • Konsernets kommende lanseringer har også blitt påvirket av forsinkelser hos programvare-datterselskapet Cariad. Blume har hentet inn den amerikanske elbilprodusenten Rivian og Kinas Xpeng for finne en vei ut av programvareproblemene.

VW sa på resultatframleggelsen 1. august at det vil være nødvendig å gjennomføre betydelige kostnadskutt og redusere produksjonskapasiteten for å få opp marginene.