Teknikken går ut på å få tilgang til bilenes CAN-bus-system, skriver Vi Bilägare. CAN står for Controller Area Network og er en del av bilers interne, elektroniske kommunikasjonssystem.
Tyver har funnet ut at det er mulig å koble seg til dette via noder ved frontlyktene. Se video nederst i saken.
Så langt er det ifølge Vi Bilägare mye som tyder på at det særlig er Lexus og Toyota som rammes.
Dette kan kanskje tilskrives verktøyet som benyttes for å gjennomføre tyveriet, såkalte «can invaders» – mange som selger slike på nettet, reklamerer med at modulene er tilpasset nettopp disse bilene.
Teknikken knyttes til en tyveribølge i Stockholm-området i november i fjor, da rundt 50 biler ble stjålet. Da var det bilmodellene Toyota RAV4 og Lexus RX 450h som forsvant.
En ekspert på IT-sikkerhet i biler har i denne bloggen foreslått to veier videre, på kort og lang sikt: At produsentene endrer bilenes programvare umiddelbart, noe han innser at tyvene etter hvert vil oppdatere seg på, og at de tar fatt på arbeidet med å sikre en endelig løsning gjennom kryptering.
I mellomtiden oppfordres det til allminnelig påpasselighet, ved for eksempel å parkere på opplyste steder, samt benytte ekstra tyverisikring i form av mekaniske hindre og bilenes eventuelle overvåkningssystemer.