– Stellantis skal ikke slutte å lage biler. Men produksjonen i Storbritannia kan opphøre, sier Davino ifølge Automotive News Europe.
På direkte spørsmål om hvor lenge Stellantis kan holde det gående med dagens regler, svarer hun «under et år».
UK-TOPP: Stellantis-sjef Maria Grazia Davino.
Ifølge The Guardian er det litt vanskelig å skjønne logikken i utspillet. Reglene gjelder nemlig uavhengig av hvor bilene er laget, så hvorfor stenge fabrikkene i Storbritannia, som også eksporterer i stort antall?
Avisen antyder at det kan handle om et forsøk på å presse landets myndigheter til å inkludere varebiler i totalregnskapet, hvilket vil gjøre det enklere å innfri kravene.
Stellantis sto for rundt 11 prosent av bilsalget i Storbritannia i fjor, med 216.000 nybilregistreringer. Selskapet har fabrikker i Luton og Ellesmere, sør for Liverpool.
● Britene går til valg 4. juli. Ifølge meningsmålingene vil det bli et regjeringsskifte, uten at dette synes å endre bildet. Både Labour Party og Conservative Party har programfestet en oppgradering av lade-infrastrukturen, men ingen av dem nevner insentiver.