KROKEN PÅ DØRA? Bildet viser bilproduksjon ved Stellantis-fabrikken i Ellesmere.

Reagerer på elbil-krav:

Stellantis truer med å stenge bilfabrikker

Storbritannias elbil-skifte skal drives av pisk, ikke gulrot. Stellantis' reaksjon kan få store konsekvenser for landets bilindustri.

Publisert Sist oppdatert

I Storbritannia finnes det få insentiver for å lokke vanlige privatbilister til å kjøpe elbiler. 

Ikke desto mindre er disse reglene innført eller varslet: 

● 22 prosent av nye biler skal være elbiler – fra i år.

● Dette skal øke til 80 prosent i 2030. 

I dag står elbiler for 16,1 prosent av totalsalget i Storbritannia. 

I verste fall risikerer Stellantis å betale bøter på 15.000 pund, over 200.000 norske kroner per bil, hvis ikke selskapet leverer som forutsatt.

Dette ifølge selskapets toppsjef i landet, Maria Grazia Davino.

Løsningen? Å ikke lage biler i Storbritannia.

– Stellantis skal ikke slutte å lage biler. Men produksjonen i Storbritannia kan opphøre, sier Davino ifølge Automotive News Europe.

På direkte spørsmål om hvor lenge Stellantis kan holde det gående med dagens regler, svarer hun «under et år».

UK-TOPP: Stellantis-sjef Maria Grazia Davino.

Ifølge The Guardian er det litt vanskelig å skjønne logikken i utspillet. Reglene gjelder nemlig uavhengig av hvor bilene er laget, så hvorfor stenge fabrikkene i Storbritannia, som også eksporterer i stort antall? 

Avisen antyder at det kan handle om et forsøk på å presse landets myndigheter til å inkludere varebiler i totalregnskapet, hvilket vil gjøre det enklere å innfri kravene.

Stellantis sto for rundt 11 prosent av bilsalget i Storbritannia i fjor, med 216.000 nybilregistreringer. Selskapet har fabrikker i Luton og Ellesmere, sør for Liverpool.

● Britene går til valg 4. juli. Ifølge meningsmålingene vil det bli et regjeringsskifte, uten at dette synes å endre bildet. Både Labour Party og Conservative Party har programfestet en oppgradering av lade-infrastrukturen, men ingen av dem nevner insentiver.