Reagerer på elbil-krav:
Stellantis truer med å stenge bilfabrikker
Storbritannias elbil-skifte skal drives av pisk, ikke gulrot. Stellantis' reaksjon kan få store konsekvenser for landets bilindustri.
I Storbritannia finnes det få insentiver for å lokke vanlige privatbilister til å kjøpe elbiler.
Ikke desto mindre er disse reglene innført eller varslet:
● 22 prosent av nye biler skal være elbiler – fra i år.
● Dette skal øke til 80 prosent i 2030.
I dag står elbiler for 16,1 prosent av totalsalget i Storbritannia.
I verste fall risikerer Stellantis å betale bøter på 15.000 pund, over 200.000 norske kroner per bil, hvis ikke selskapet leverer som forutsatt.
Dette ifølge selskapets toppsjef i landet, Maria Grazia Davino.
Løsningen? Å ikke lage biler i Storbritannia.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
– Stellantis skal ikke slutte å lage biler. Men produksjonen i Storbritannia kan opphøre, sier Davino ifølge Automotive News Europe.
På direkte spørsmål om hvor lenge Stellantis kan holde det gående med dagens regler, svarer hun «under et år».
Ifølge The Guardian er det litt vanskelig å skjønne logikken i utspillet. Reglene gjelder nemlig uavhengig av hvor bilene er laget, så hvorfor stenge fabrikkene i Storbritannia, som også eksporterer i stort antall?
Avisen antyder at det kan handle om et forsøk på å presse landets myndigheter til å inkludere varebiler i totalregnskapet, hvilket vil gjøre det enklere å innfri kravene.
Stellantis sto for rundt 11 prosent av bilsalget i Storbritannia i fjor, med 216.000 nybilregistreringer. Selskapet har fabrikker i Luton og Ellesmere, sør for Liverpool.
● Britene går til valg 4. juli. Ifølge meningsmålingene vil det bli et regjeringsskifte, uten at dette synes å endre bildet. Både Labour Party og Conservative Party har programfestet en oppgradering av lade-infrastrukturen, men ingen av dem nevner insentiver.