VIL SLÅSS: Stellantis-sjef Carlos Tavares vil ikke ha nye regler.

Stellantis-sjefen ut mot egen bransje:

– Det vil være uvirkelig å endre elbil­reglene nå

Bilprodusentorganisasjonen ACEA ber EU skyve på datoen for det skjerpede utslippskravet, men får så ørene flagrer av Stellantis-sjef Carlos Tavares.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Bloomberg.

Skruen for bilfabrikantenes flåteutslipp av CO2 skal etter planen strammes kraftig i 2025, men ACEA (organisasjonen av europeiske bilprodusenter) har bedt EU om at fristen skyves to år.

Men nå protesterer Tavares og Stellantis – som er Europas nest største bilfabrikant med et drøyt dusin merker i porteføljen – mot ACEA-kravet.

Tid for kamp

– Det vil være uvirkelig å endre disse reglene nå. Alle har visst om denne skjerpingen av rammene i lang tid og har hatt tid til å forberede seg. Nå er det tid for å konkurrere, sa Tavares til det franske nyhetsbyrået AFP før helgen. 

Uttalelsen ble bekreftet i en offisiell uttalelse fra selskapet, der man samtidig tok til orde for å øke de offentlige insentivene for nullutslippsbiler.

Tavares sier konsernet har forberedt seg på de reglene som er annonsert, og at de nå er i posisjon til å møte kravene. Han trakk Stellantis ut av ACEA i 2022.

Senker grensen

EU-reglene senker utslippsgrensen for CO2 fra 106,6 til ca. 95 g/km beregnet av gjennomsnittet på et bilmerkes samlede produksjon.

ACEA-sjefen Luca de Meo, som er konsernsjef i Renault (etter en fortid blant annet i Stellantis-eide Fiat), har sagt Europas bilprodusenter risikerer gebyrer på opptil 170 milliarder fordi de ikke kommer til å klare de nye utslippskravene.