VIL SLÅSS: Stellantis-sjef Carlos Tavares vil ikke ha nye regler.
Foto: STELLANTIS
Stellantis-sjefen ut mot egen bransje:
– Det vil være uvirkelig å endre elbilreglene nå
Bilprodusentorganisasjonen ACEA ber EU skyve på datoen for det skjerpede utslippskravet, men får så ørene flagrer av Stellantis-sjef Carlos Tavares.
Det skriver Bloomberg.
Skruen for bilfabrikantenes flåteutslipp av CO2 skal etter planen strammes kraftig i 2025, men ACEA (organisasjonen av europeiske bilprodusenter) har bedt EU om at fristen skyves to år.
Men nå protesterer Tavares og Stellantis – som er Europas nest største bilfabrikant med et drøyt dusin merker i porteføljen – mot ACEA-kravet.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Tid for kamp
– Det vil være uvirkelig å endre disse reglene nå. Alle har visst om denne skjerpingen av rammene i lang tid og har hatt tid til å forberede seg. Nå er det tid for å konkurrere, sa Tavares til det franske nyhetsbyrået AFP før helgen.
Uttalelsen ble bekreftet i en offisiell uttalelse fra selskapet, der man samtidig tok til orde for å øke de offentlige insentivene for nullutslippsbiler.
Tavares sier konsernet har forberedt seg på de reglene som er annonsert, og at de nå er i posisjon til å møte kravene. Han trakk Stellantis ut av ACEA i 2022.
Senker grensen
EU-reglene senker utslippsgrensen for CO2 fra 106,6 til ca. 95 g/km beregnet av gjennomsnittet på et bilmerkes samlede produksjon.
ACEA-sjefen Luca de Meo, som er konsernsjef i Renault (etter en fortid blant annet i Stellantis-eide Fiat), har sagt Europas bilprodusenter risikerer gebyrer på opptil 170 milliarder fordi de ikke kommer til å klare de nye utslippskravene.