ENERGITETTHET: Faststoffbatterier har høyere energitetthet enn vanlige litiumbatterier. Teknologien skal testes ut i Stellantis-produktet Dodge Charge Daytona.

Stellantis:

Starter testing av faststoff­batterier

Det har vært snakk om faststoffbatterier i mange år, uten at har kommet noe konkret ut av det. Nå er det mye som tyder på at noe er på gang.

Publisert

Faststoffbatterier

  • Et faststoffbatteri er et elektrisk batteri som bruker en fast elektrolytt for ionisk ledning mellom elektrodene, i stedet for den flytende eller gel-polymere elektrolytten som finnes i konvensjonelle batterier. 
  • Faststoffbatterier tilbyr teoretisk sett mye høyere energitetthet enn vanlige litium-ion- eller litium-polymerbatterier.
  • Kilde: Wikipedia

I 2026 skal Stellantis starte testing av faststoffbatterier i sine kjøretøy. 

Selskapet skal bruke batterier fra den amerikanske produsenten Factorial, melder Stellantis i en pressemelding.

Factorials batterier vil bli installert i en flåte av Dodge Charger Daytona, som er basert på Stellantis' STLA Large-plattform. 

Plattformen støtter også andre store modeller fra de andre merkene i gruppen, inkludert Jeep, Dodge, Chrysler, Alfa Romeo og Maserati.

– Ved å integrere Factorials innovative batteriløsning i STLA Large-plattformen, kan vi undersøke batterienes potensial for å forbedre vårt elbilutvalg, og sikre at kundene vil dra nytte av bedre ytelse, lengre rekkevidde og raskere ladetider i årene som kommer, sier Stellantis' sjef for ingeniør- og teknologi­utvikling, Ned Curic.

Stor skala

Håpet er at faststoffbatterier gjør at bilene blir lettere og rimeligere med lengre rekkevidde, i tillegg skal de ha redusert brannrisiko.

Problemet med faststoffbatterier har så langt har vært å få til en produksjon i stor skala. 

Samarbeidet mellom Stellantis og Factorial begynte i 2021 med en investering på 75 millioner dollar fra Stellantis. 

Ifølge Autocar er ikke Stellantis alene om å nærme seg testing av denne batteriteknologien. 

  • Nissan har sagt at deres første elbil med faststoffbatteri vil komme i 2028, med batterier som er rundt halvparten så store, og mye lettere, enn dagens litium-ion-batterier med tilsvarende kapasitet.
  • Toyota sikter på å kommersialisere faststoffbatterier i 2027 eller 2028.
  • Den kinesiske produsenten Chery har uttalt at deres faststoffbatterier vil være klare for produksjon i 2026.
  • Volkswagen-gruppen sa tidligere i år at deres batteriproduksjons­avdeling har inngått en avtale om å masseprodusere faststoffbatterier fra det amerikanske selskapet QuantumScape.