SNART SLUTTKJØRT: Carlos Tavares, Stellantis-toppsjef bare en liten stund til.

Endringer i biltoppen:

Stellantis-sjefen varsler sin avgang

Carlos Tavares, et av bilindustriens råeste og smarteste hoder, varsler at han slutter som sjef i Stellantis-konsernet.

Publisert

Portugiseren er 66 år og har vært i bilbransjen siden han begynte som testsjåfør for Renault som 23-åring. Når kontrakten hans går ut tidlig i 2026, vil han ikke fornye den.

Styreleder John Elkann varsler at Stellantis planlegger for å ha en erstatter klar i løpet av fjerde kvartal neste år, skriver Automotive News.

Beskjeden kommer samtidig som Tavares har satt i gang omfattende rokeringer i konsernets toppledelse, fremtvunget av svake resultater i USA, lunket tempo på elbilskiftet i Europa, og en mur av motstand for konsernets modeller i Kina.

Alfa-mann inn

Nå blir konsernveteranen Jean-Philippe Imparato, p.t. leder for Alfa Romeo, satt inn som ny sjef for virksomheten i Europa, mens Santio Ficili blir leder for både Alfa og Masarati.

Stellantis har innledet et tett samarbeid med LeapMotor for å få en fot innenfor det kinesiske markedet, og prosjektansvarlige Gregoire Olivier blir leder for alle Stellantis-aktiviteter i Kina.

Stellantis er et konglomorat bestående av 14 ulike merker (15 med LeapMotor, som de skal selge i Europa), og var i 2023 verdens fjerde største bilprodusent bak Toyota, Volkswagen og Hyundai – med en produksjon på nesten 6,4 millioner biler.

Sparker sjefer

Tavares har gjort Stellantis til en pengemaskin etter fusjonen i 2021 mellom Fiat Chrysler og PSA Group, som Tavares ledet siden 2014.

Men de siste månedene har tallene for Stellantis blitt dramatisk forverret, og Tavares gjør som han pleier å gjøre – kutter kostnader og sparker sjefer.

De siste rokadene kommer på toppen av 21 forflytninger på sjefsnivå de siste 12 månedene.