Det er prisforskjellene Stellantis' konsernsjef Carols Tavares vil til livs.
Under CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas fyrte han nylig av denne salven:
– Forskjellene i pris mellom europeiske og kinesiske biler er store. Hvis ingenting endres, kommer europeiske kjøpere fra middelklassen til å velge kinesiske biler, sa Tavares og viste til europeeres reduserte kjøpekraft.
– Dette vil igjen føre til en stygg kamp, sa Stellantis-sjefen, ifølge Automotive News.
– 40 prosent dyrere
Tavares mener at de europeiske utslippsmålene er et av de største hindrene for verdensdelens bilindustri.
– Reguleringene gjør at elbiler laget i Europa, er rundt 40 prosent dyrere enn tilsvarende biler laget i Kina, sa han.
– Vi har sett denne filmen før, sa portugiseren, og viste til hvordan Europas solcellepanel-industri har slitt i motbakke.
Ifølge ham finnes det to veier videre: En kamp på kniven mot kinesiske produsenter – eller å gjennomføre det han kaller en «re-industrialisering» i Europa, ved at viktige ledd i leverandørkjedene flyttes (tilbake) hit.
I det første scenariet spår Tavares store omlegginger, blant annet i form av fabrikker som flyttes til andre land.
I det andre scenariet ser han for seg politisk styrte handelsrestriksjoner.
Stellantis-sjefen medgir at det siste alternativet vil føre til heftig motstand, også blant europeiske bilprodusenter.
– Tyskerne vil ikke være spesielt entusiastiske, på grunn av deres omfattende virksomhet i Kina, sier han.