STOPPER OPP: Sviktende etterspørsel gjør at produksjonen ved Mirafiori-fabrikken i Torini har skrumpet inn. Her lages blant annet Fiat 500e.

Stellantis:

Nær halvering av bil­produksjonen i Italia

Bilmerkene til Stellantis har ikke laget færre personbiler i Italia siden 1956.

Publisert Sist oppdatert

Produksjonsvolumet til Stellantis' fabrikker i Italia falt med 37 prosent i fjor, ifølge tall Automotive News har fått fra selskapets fagforening.

Fagforeningen opplyste i desember at Stellantis produserte 475.090 kjøretøy i Italia, som er en nedgang fra 751.384 i 2023. 

Produksjonen av personbiler sank med hele 46 prosent, til det laveste nivået siden 1956, mens produksjonen av lette nyttekjøretøy falt med 17 prosent.

Øker først i 2026

For å håndtere overkapasiteten i Italia har konsernet i stor grad benyttet seg av statlig finansierte permitteringsordninger. 

I desember la Stellantis fram en plan for å øke produksjonen, men denne økningen er først forventet fra 2026.

Dette medfører blant annet at produksjonen ved Mirafiori-anlegget blir satt på pause til og med uke tre i januar.

Fagforeningens leder, Ferdinando Uliano, sier til Automotive News at det er viktig å gjennomgå EUs mål for reduksjon av kjøretøyenes karbonutslipp som skal tre i kraft fra 2025.

– Dette er en kamp for Europa. Enkeltland kan bare tape, sier han.

Mange merker

Stellantis er verdens fjerde største bilselskap, med merkene Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel/Vauxhall, Peugeot og Ram.

Som så mange andre bilprodusenter sliter de med svak etterspørsel, spesielt når de gjelder elbilene, i tillegg begynner konkurransen fra kinesiske produsenter å bli et problem.

Les også: Kina overtar bilverdenen? «Vi må begynne å tenke oss det utenkelige»

Stellantis har fem personbilfabrikker i Italia og en fabrikk for nyttekjøretøy.

Produksjonen ved konsernets Mirafiori-fabrikk i Torino falt med 70 prosent i fjor, hvor Maserati GranTurismo og Levante, i tillegg til Fiat 500e, produseres. Maserati-fabrikken i Modena gikk enda dårligere, med en nedgang på 79 prosent.

– Vi er veldig bekymret for Maserati. Vi forventer raskt en klar og detaljert plan, sier Uliano.