USA: En Jeep Gladiator ferdigstilles ved Stellantis' anlegg i Toledo, Ohio. Problemet til selskapet er at de også har en rekke andre anlegg utenfor USA.

Tollmuren:

Stellantis kan miste 75 prosent av fortjenesten

Stellantis har mye sin produksjon i Mexico, Canada og Europa, det kan bli kostbart. Samtidig har de en mulighet som har oppstått som en følge av svakt salg i USA.

Publisert

Tollbarrieren på 25 prosent på importerte biler og deler, som Donald Trump har iverksatt, kan redusere Stellantis' inntjening med 75 prosent i 2025, ifølge en rapport fra investeringsbanken Jeffries, melder Automotive News.

Stellantis er i en skikkelig skvis. Bilene som selges i USA, bygges i stor grad ved fabrikker i Mexico og Canada. 

I tillegg ble i underkant av 60.000 biler fra Stellantis-merkene eksportert fra Europa til USA i fjor.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

Svakt 2024

Dette kommer etter at 2024 var et svakt år for bilselskapet.

Stellantis’ fortjeneste før renter og skatt falt med 64 prosent i 2024.

Dette førte blant annet til at administrerende direktør Carlos Tavares trakk seg tidlig i desember. Styreleder John Elkann har vært midlertidig administrerende direktør, og sier at Tavares' etterfølger vil bli utnevnt i første halvdel av året.

Basert på de finansielle resultatene, og bilsalget, for 2024, ville dagens tollsatser ha kostet Stellantis 7,1 milliarder dollar i fortjeneste, ifølge Jeffries.

Banken anslår at Stellantis produserer omtrent 61 prosent av bilene de selger i USA innenlands, omtrent det samme som GM, men langt lavere enn Ford, som er på 80 prosent.

Kan flytte

Stellantis har samtidig en mulighet til å flytte en del av produksjonen til USA, grunnet en lav utnyttelsesgrad i de amerikanske anleggene. 

Den skal være på 52 prosent etter flere år med synkende salg. Det skal tilsvare en produksjonskapasitet på 1,3 millioner biler.

CANADA: Stellantis har flere fabrikker i Canada. Ved anlegget i Windsor lages blant annet Chrysler Pacifica og Dodge Charger Daytona.

Aksjeverdien til Stellantis har den senere tiden sunket til det laveste siden opprettelsen av selskapet i 2021, da Fiat Chrysler Automobiles og PSA-gruppen slo seg sammen.

Tall fra Jefferies viser at Stellantis solgte totalt 1,3 millioner biler i USA i fjor, med en samlet verdi på 17,1 milliarder dollar. 305.000 av disse bilene ville blitt berørt av dagens tollmur, med en tollbelastning på 4,3 milliarder dollar.

I tillegg ville deler som blir brukt i produksjonen av bilene, fått en tollsats på til sammen 2,8 milliarder dollar.

Stellantis består av merkene Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel/Vauxhall, Peugeot og Ram Trucks.