MANGE: Bilselskapet Stellantis består av mange bilmerker, ikke alle har prestert like bra.

Stellantis:

Avviser salg eller nedleggelse av merker

Flere av Stellantis-gruppens bilmerker har levert svake tall den senere tiden, det har ført til spekulasjoner om deres framtid.

Publisert

Stellantis-gruppen består av 14 bilmerker, snart 15 med kinesiske Leapmotor. I 2021 sa Stellantis-sjef Carlos Tavares at de ulike merkene har 10 år på bevise at de er bærekraftige økonomisk.

De 14 merkene er Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citröen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall.

Men etter resultatframleggelsen for første halvår, i juli, var Tavares skarpere i retorikken. Trolig på grunn av et bilmarkedet som har blitt veldig mye vanskeligere den siste tiden.

– Hvis de ikke tjener penger, så legger vi dem ned, sa Tavares under resultatfremleggelsen.

Da ble det spekulert på om det begynte å se mørkt ut for merker som DS og Maserati, som begge har levert svake resultater.

Samme tidsramme

Nå har Stellantis' amerikanske avdeling sett det som nødvendig å gå ut med en melding der de benekter at noen av merkene skal legges ned eller selges.

– Stellantis anerkjenner interessen for sine nordamerikanske merker og bekrefter selskapets forpliktelse til hele sin portefølje av 14 sterke, ikoniske merker, som hver har fått en tidsramme på 10 år for å bygge en lønnsom og bærekraftig virksomhet. 

Avdelingen trekker med andre ord særlig fram merkene som er mest knyttet til USA, men sier det gjelder alle sammen:

– Jeep, Ram, Chrysler og Dodge er i fronten av Stellantis' overgang til ren mobilitet, og drar nytte av konsernets banebrytende teknologi og størrelse. Selskapet har ingen planer om å skille ut noen av sine merker.