SKAL EVALUERE: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) utsetter planlagte byvekstavtaler.Foto: HARALD WISLØFF
Statsbudsjettet 2023:
Setter nye byvekstavtaler på langtidsparkering
Byvekstavtaler for fire nye regioner i Sør-Norge er parkert, selv om regjeringen beskriver byvekstavtalene som «statens viktigste grep for å nå nullvekstmålet».
«Det er nå ventet at det økonomiske handlingsrommet på statsbudsjettet blir mindre enn det som ble lagt til grunn da Nasjonal transportplan 2022–2033 ble behandlet i Stortinget i 2021».
Byvekstavtaler
Byvekstavtaler og belønningsavtaler er ordninger som har nullvekst for persontransport med bil som overordnet mål. For å hindre at veksten i persontransport skjer med bil og bidrar til økt forurensning og dårligere framkommelighet, skal ordningene fremme gange, sykling og bruk av kollektivtrafikken.
I dag er det byvekstavtaler i Oslo, Bergen, Trondheim og på Nord-Jæren.
Gjennom ordningen med byvekstavtaler går staten tyngre inn og bidrar blant annet med 50 prosent av finansieringen av utbygging av viktige fylkeskommunale kollektivtansportprosjekter
Kilde:Regjeringen.no
Og det betyr at de fire byvekstavtalene som ble varslet for Kristiansand-regionen, Drammen/Buskerud-byen, Grenland og Nedre Glomma utsettes på ubestemt tid – og inntil videre erstattes med såkalte belønningsavtaler, det vil si penger til mindre investeringer i gang- og sykkelveier, samt kollektivtiltak.
Regjeringen vil fortsatt inngå byvekstavtale med Tromsø, som nå det nå pågår forhandlinger om.
Den forrige regjeringen priste byvekstavtalene som et vellykket samferdelsgrep i nyeste Nasjonal Transportplan (NTP 2022-33):
«Nullvekst for persontransport med bil er i dag et veletablert mål i de største byområdene, og byvekstavtalene har gitt et løft og en tydelig retning for areal- og transportpolitikken. Måloppnåelsen i avtalene vurderes å ha vært god.»
Likevel skal det nå ikke prioriteres som planlagt:
«Det vil være begrenset rom for nye satsinger de nærmeste årene», konstaterer statsråd Nygård i sitt forslag til bruk av 82,8 milliarder samferdselskroner i statsbudsjettet for 2023.
Annonse
Skal evaluere
Derimot skal det evalueres:
«Samferdselsdepartementet har startet opp en evaluering av tilskuddsordningene til byområdene. Formålet er bl.a. å vurdere om ordningene har oppnådd de tilsiktede virkningene på en kostnadseffektiv måte. Evalueringen vil skje i flere trinn. I første trinn har departementet vurdert tiltak for å redusere mindreforbruk og forenkle tilskuddsordningene», heter det.
Det er uklart når og hvordan trinn to i denne evalueringen skal foregå, men Nygård peker hen mot neste Nasjonal Transportplan.
Det vil bety at disse regionene kan glemme byvekstavtaler på denne siden av 2025.
Skuffelse
Så sent som i juli sa riktignok Nygård til lokalavisa Fredriksstad Blad at han forventet oppstart for forhandlinger om byvekstavtale for Nedre Glomnma i 2023.
I Grenland ble det i sommer lokal politisk enighet om et riksveiprosjekt som dekket bordet for forhandlinger om byvekstavtale.
Også i Kristiansand har det vært forventninger om en byvekstavtale, og skuffelsen var stor hos enkelte i går:
– Det er ufattelig at Kristiansand har blitt vraket, sier stortingsrepresentant Ingvild Wetrhus Thorsvik (Venstre) til Fædrelandsvennen.
– Byvekstavtalen er særdeles viktig for at Landsdelen vår skal nå sine klimamål. Bystyret og fylkestinget har sagt seg klare til forhandlinger for lenge siden, konstaterer hun.