Statens vegvesen:
Vil registrere alle bilers skadehistorie
Hvert år skifter 500.000 bruktbiler eier i Norge. Nå vil Statens vegvesen opprette og drifte et nytt skaderegister som sikrer bedre kunnskap om bilenes forhistorie.
Motor har skrevet en rekke reportasjer om bruktbiler som har vist seg å ha en helt annen historikk enn selgeren fortalte.
Flere har tatt til orde for et sentralt skaderegister, hvor alle relevante opplysninger om bilens historikk er samlet.
I en ny utredning fra Statens vegvesen anbefaler etaten at register opprettes, med etaten som eier og driftsansvarlig. I utredningen anbefaler vegvesenet at registeret som et minimum inneholder følgende informasjon:
Om det aktuelle kjøretøyet har vært innløst
Opplysninger om kjøretøyet har hatt en forsikringsskade med takst over et visst beløp
Den konkrete takstsummen for skaden
Når kjøretøyet er reparert
Navn på verkstedet som har reparert kjøretøyet
«Sparer samfunnet»
I utredningen fra vegvesenet heter det blant annet:
«Et sentralt skaderegister vil kunne virke konfliktdempende i kjøp og salg av bruktbiler, spare samfunnet for utgifter ved tvister og (det) kan spare samfunnet for kostnader og ressurser som Statens vegvesen i dag har til å følge opp kjøretøy i kontroll etter utførte reparasjoner.»
– Arbeidet med å etablere skaderegisteret bør ha høy prioritet, heter det.
Har du lest disse sakene?
– Tryggere for alle
Hos NAF blir vegvesenets konklusjon mottatt med tilfredshet.
– Nå er ett av de siste hindrene ryddet av veien for å få etablert et sentralt skaderegister for bil. Det vil gjøre det tryggere for alle som kjøper bruktbil. NAF har vært en av pådriverne for at dette skal komme på plass. Målet er å unngå at biler som har vært utsatt for store og omfattende skader, kommer ut igjen på norske veier uten at de er forskriftsmessig reparert, sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF.
– Vi er glade for at Statens vegvesen gir en helt klar anbefaling om å etablere et sentralt skaderegister. Vi er også fornøyde med forslaget deres til hvordan et slikt register kan se ut i regi av Statens vegvesen selv, selv om vi mener at en etablering og drift av registeret også kunne vært gjort av private aktører basert på åpne data.
– Nå forventer vi at samferdselsministeren tar dette videre raskt, og følger oppfordringen fra Statens vegvesen om å prioritere arbeidet med å få et register etablert, sier Handagard.
Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 4/2022.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?