DOVREFJELL: En Volvo med gigantisk batteri er satt inn i brøytingen av Dovrefjell.

Brøyting på strøm:

Tester elektrisk brøytebil

Statens vegvesen sjekker om en ny type brøytebiler kan gjøre jobben på fjellovergangene. 

Publisert

Statens vegvesen tester nå ut en elektrisk brøytebil for første gang. Strekningen som er valgt er E6 over Dovrefjell, og etter en uke med kraftige snøfall er Vegvesenet godt fornøyd.

– Erfaringene fra disse første dagene gir grunn til optimisme, og at 10 timers sammenhengende brøyting kan være mulig. Men både hensynet til utvikling av ny teknologi og samfunnssikkerhet tilsier at vi en god stund framover vil kombinere nullutslipp med kjent teknologi, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen, i en pressemelding.

Lavere enn ventet

Vegvesenet sier forbruket var lavere enn forventet. Etter en full driftsdag på nesten ni timer, med en blanding av lett og tyngre snø, vindkast og 5 minusgrader, gikk batterikapasiteten fra 90 prosent til 28 prosent, som gir et snittforbruk på 182 KWt/100 km.

Brøytebilen som testes på Dovrefjell er verdens første elektriske lastebil med 1000 kWt batteri. Den er bygd på Volvo FH hos Sveitsiske Designwerk Technologies AG, som i flere år har bygd om lastebiler til elektrisk drift.

Først i test

Bilen har norske spesifikasjoner både når det gjelder isolering av førerhus, akselavstand, 9 tonns foraksel, oppvarming vinterstid og kjøling på varme dager. Det er oppgitt at kjøretøyet skal kunne kjøre 60 mil med 50 tonn last. Totalvekta er 21,6 tonn.

Lastebilen skal primært brukes til brøyting av E6 Dovrefjell, men Statens vegvesen vil også gjennomføre tester på E136 Dombås til Bjorli og på Bjorli flyplass.

Testperioden er satt til en måned, med mulighet til forlengelse.