Gjennom hele 2023 kontrollerte Statens vegvesen 46.655 lette kjøretøy, 23.405 av dem fikk skriftlig mangel.
– Når de fleste av de vi stopper, får en reaksjon, viser det hvor målrettet kontrollene våre er. Å luke ut så mange som mulig av bilene som ikke bør være på vegen er målet vårt. Vi konsentrerer oss om de som har feil eller mangler. Dette gjør at de som har alt i orden, får kjøre videre uten å bli stoppet, og vi sparer dermed tid, sier avdelingsdirektør for utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Mansåker Wigdel, i en pressemelding.
Av de 23.405 bilene med mangler fikk 7649 bruksforbud og 852 ble anmeldt for grove feil og mangler.
Bjørn Uno Rogneby, kontrolleder i Statens vegvesen, forteller at de bruker både et kamerasystem for skiltgjenkjenning og sansene når de velger ut hvilke biler de skal kontrollere.
– I noen tilfeller har bilen som blir vinket inn passert ANPR-kamera og har historikk som gjør den interessant. Andre ganger kan vi ha en forpost som ser etter biler med lysfeil, ombygde biler og så videre.
Rogneby sier de også har temakontroller, for eksempel varebilkontroll, hvor de prøver vi å få inn flest biler som ligger under temaet.
– Vi bruker alle sanser når vi velger ut kjøretøy til kontroll, både øyne og ører.
Annonse
Vekt
De vanligste feilene er at bilen eller tilhengeren er for tungt lastet, at lasten ikke er sikret forsvarlig og feil med lys. Slitte dekk med for dårlig mønsterdybde er også en gjenganger.
– Det er viktig å huske at både bilen og tilhengeren har en maksimal vekt som er tillatt. De nye elbilene er tunge i utgangspunktet, og kan dermed ikke ha så mye last. Også tilhengere har en maksimal tillat vekt. Det er derfor lurt å sjekke vognkortet for å se at du faktisk kan kjøre den tilhengeren med førerkortet ditt, sier Wigdel.
Han minner også om at moderne LED-lys ikke avgir varme, slik at eventuell snø på lykten ikke smelter.
– Det kan da oppstå farlige situasjoner i trafikken, da bilistene som kommer bakfra kan ha problemer med å se bilen foran.