SNART PÅ MUSEUM: Produksjonen av Jaguar I-Pace nærmer seg slutten.

Jaguar legger om:

Stanser produksjonen av norsk elbil-favoritt

Norske elbilkjøpere gjorde Jaguar I-Pace til en av sine favoritter da den kom på markedet i 2018. Nå stanser Jaguar produksjonen av bilen.

Publisert Sist oppdatert

I-Pace er én av fem Jaguar-modeller som nå parkeres for godt, fordi overskuddet fra produksjonen av disse bilene er nær null, ifølge selskapet.

Foruten I-Pace er det slutt for XE, XF, E-Type og F-Pace.

Det skriver Automotive News.

Jaguar står foran en omfattende strategisk reposisjonering, og skal sikte mot det aller mest eksklusive segmentet – med en bred elektrisk portefølje.

Merket fikk en ny vår i Norge da de lanserte helelektriske I-Pace til en avgiftsfri pris som gjorde det legendariske bilmerket økonomisk tilgjengelig også for hvermansen.

Ti på topp

I 2018 ble I-Pace en av Norges 10 mest solgte elbiler. 

Etter at merket hadde solgt vel 1800 biler i Norge fra årtusenskiftet til utgangen av 2017, sørget I-Pace for å løfte det totale Jaguar-volumet til over 6500 biler ved utgangen av 2019.

Strategiskiftet til Jaguar betyr ikke et farvel til elbilen, snarere tvert imot.

Konsernet skal lansere seks helelektriske modeller de neste tre årene. Tre av dem er fra Jaguar, de øvrige fra merkevarene Range Rover og Land Rover. 

Først ut er en helelektrisk Range Rover-modell, som ifølge konsernet har tett på 40.000 navn på interesselisten.

Farvel til massene

Konsernsjef Adrian Mardell i Jaguar Land Rover (JLR) sier de vinker til priskrig og rabatter for å holde aktiviteten oppe ved fabrikkene.

– Det var en forretningsmodell for massemarkedet. Det vi nå velger er veldig, veldig annerledes, og jeg tror det er store muligheter som vi kan gripe an, sier han.

Det er i hvert fall potensiell ganske kostbare muligheter:

Som et lite eksempel på ny nisje nevner han spesialbygde versjoner med startpris på over 20 millioner kroner.

JLR hadde sitt økonomisk mest lukrative regnskapsår siden 2015 da det presenterte et årsresultat på vel 30,7 milliarder kroner fra en omsetning litt over 400 milliarder under resultatfremleggelsen i mars (avvikende regnskapsår). Krafttrioen Range Rover, Range Rover Sport og Land Rover Defender svarte for det meste av overskuddet.