KILDEN: Karbondioksidutslippene kunne vært på 10,6 millioner tonn uten elbiler.
Illustrasjonsfoto: GEIR OLSEN
SSB:
Så mye bidrar elbiler til kutt i klimautslipp
Elbiler og biodrivstoff har ført til reduserte utslipp. Hadde disse kjøretøyene vært bensin- eller dieseldrevet, ville veitrafikkutslippene vært 35 prosent høyere i 2023.
17 prosent av Norges klimagassutslipp kom fra veitrafikken i 2023. Dette var dermed den tredje største kilden til utslipp, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).
Klimagassene fra veitrafikk består hovedsakelig av CO2, som utgjorde 7,9 millioner tonn i 2023. Nesten alt utslippet kommer fra bensin og diesel.
De siste årene er det innført en rekke tiltak blant annet for å få opp elbilandelen i Norge. Regjeringens mål er at alle nyregistrerte personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy fra og med 2025.
I 2023 utgjorde elbiler 82 prosent av nyregistrerte personbiler, og 24 prosent av personbilbestanden.
– Uten politiske klimatiltak for veitrafikken hadde utslippene vært betydelig høyere de siste årene, sier seniorrådgiver Trude Melby Bothner i SSB.
CO2-utslippet fra veitrafikk ville vært på 10,6 millioner tonn i 2023 hvis alle el- og hybridkjøretøy var bensin- og dieseldrevne kjøretøy, og alt biodrivstoff ble erstattet med fossilt. Utslippene ville dermed vært 35 prosent høyere enn faktiske utslipp i veitrafikken.
(©NTB)