TVILSOM ESTETISK VERDI? Det finnes garantert folk som elsker den, men SsangYong Rodius er blitt et av bilverdenens mobbeofre.

Vil endre image:

Blir kalt «verdens styggeste bil» – nå får merket nytt navn

Produsenten skal gå under navnet KG Mobility.

Publisert Sist oppdatert

Navnet skjemmer noen.

Kwak Jea-sun, styreleder i sørkoreanske KG Group, sa det rett ut nylig:

– Navnet – SsangYong Motors – vekker gode minner hos mange. Men det bærer også med seg et smertefullt image, sa han, direkte oversatt, ifølge The Korea Herald.

Nytt navn: KG

– Fra nå av vil alle SsangYongs biler få navnet KG. Selv med navnebyttet vil SsangYongs historie vedvare, og vi er nødt til å forholde oss til de samme premissene som før, uttalte styrelederen i noe som trygt kan kalles uvanlig selvpiskende formuleringer fra bilbransjehold.

Navnet er ikke tilfeldig valgt, heller ikke tidspunktet.

Det privateide industrikonglomeratet KG Group tok over selskapet i juni i 2022, og det er åpenbart at endringene også må sees i sammenheng med en omlegging til satsing på elbiler.

EN LOGO PÅ VEI UT: SsangYong Korando, merkets bestselger i Norge. Noe som riktignok ikke sier all verden.

Langvarig problem

Produsentens problemer har vært velkjente i lang tid. Som for mange andre kom det en ekstra smell i form av koronapandemien. Konkurs har vært nevnt som en mulighet.

BEDRE SLIK? SsangYong Rodius forfra.

Imageproblemet er heller ikke av ny dato. Det har vært luftet før – flere ganger. Allerede i 2014 sa selskapets tidligere konsernsjef Lee Yoo-il at sørkoreanere hadde et negativt inntrykk av merket.

– Dessuten er det mange internasjonale kunder som synes navnet er vanskelig å uttale. Noen tror også at vi er et kinesisk merke, sa han den gangen til Business Standard.

Norske kunder har neppe et spesielt positivt forhold til SsangYong. Det er bare solgt noen hundre eksemplarer her til lands, totalt, og mange bilinteresserte vil først og fremst forbinde merket med nettopp Rodius.

At en del likevel husker denne modellen, sier litt. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken er det nemlig bare registrert 28 eksemplarer av bilen i Norge. Og flere av disse kan ha vært 2.-generasjons Rodiuser, som så langt mer normale ut.

Selvsagt måtte Motor ta den med i quizen under, som du dermed får litt hjelp til ...: