Vil endre image:
Blir kalt «verdens styggeste bil» – nå får merket nytt navn
Produsenten skal gå under navnet KG Mobility.
Navnet skjemmer noen.
Kwak Jea-sun, styreleder i sørkoreanske KG Group, sa det rett ut nylig:
– Navnet – SsangYong Motors – vekker gode minner hos mange. Men det bærer også med seg et smertefullt image, sa han, direkte oversatt, ifølge The Korea Herald.
Nytt navn: KG
– Fra nå av vil alle SsangYongs biler få navnet KG. Selv med navnebyttet vil SsangYongs historie vedvare, og vi er nødt til å forholde oss til de samme premissene som før, uttalte styrelederen i noe som trygt kan kalles uvanlig selvpiskende formuleringer fra bilbransjehold.
Navnet er ikke tilfeldig valgt, heller ikke tidspunktet.
Det privateide industrikonglomeratet KG Group tok over selskapet i juni i 2022, og det er åpenbart at endringene også må sees i sammenheng med en omlegging til satsing på elbiler.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
Langvarig problem
Produsentens problemer har vært velkjente i lang tid. Som for mange andre kom det en ekstra smell i form av koronapandemien. Konkurs har vært nevnt som en mulighet.
Imageproblemet er heller ikke av ny dato. Det har vært luftet før – flere ganger. Allerede i 2014 sa selskapets tidligere konsernsjef Lee Yoo-il at sørkoreanere hadde et negativt inntrykk av merket.
– Dessuten er det mange internasjonale kunder som synes navnet er vanskelig å uttale. Noen tror også at vi er et kinesisk merke, sa han den gangen til Business Standard.
Norske kunder har neppe et spesielt positivt forhold til SsangYong. Det er bare solgt noen hundre eksemplarer her til lands, totalt, og mange bilinteresserte vil først og fremst forbinde merket med nettopp Rodius.
At en del likevel husker denne modellen, sier litt. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken er det nemlig bare registrert 28 eksemplarer av bilen i Norge. Og flere av disse kan ha vært 2.-generasjons Rodiuser, som så langt mer normale ut.
Selvsagt måtte Motor ta den med i quizen under, som du dermed får litt hjelp til ...: