Kunden vant også i tingretten
Fastslått: Spon i diesel er grunn til å heve bilkjøpet
Verksted avdekket store mengder spon i dieselen. Det er hevingsgrunn, mener tingretten.
Et
vedtak i Forbrukerklageutvalget i fjor fikk stor oppmerksomhet hos Motors
lesere: En ung kvinne fra Nordvestlandet kjøpte en 10 år gammel BMW usett for
75.000 kroner. I kjøpekontrakten sto det at «feil som oppstår, må kjøper ta
ansvar for på egen regning».
Dette godtok kvinnen, og hun skrev under kjøpekontrakten. Men
etter 50 mil havarerte bilen.
Verkstedet som undersøkte BMW-en, fant store mengder spon
i dieselsystemet.
De mener bilen har gått lenge med spon i systemet og
anbefalte skifte av dieselsystem. Det ville koste 93.000 kroner.
– Udokumenterte påstander
I Forbrukerklageutvalget tapte bilforhandleren.
Forbrukerklageutvalget vedtok at kjøpet skal heves, og at kvinnen skal få
tilbake alle pengene sine.
Men bilforhandleren ga seg ikke og saksøkte kvinnen, noe man har rett til dersom man er uenig i Forbrukerklageutvalgets vedtak.
I rettssaken i Romerike og Glåmdal tingrett kom
bilforhandleren ifølge den nylig avsagte dommen med en rekke påstander som
tingretten mener er både løst funderte og udokumenterte.
Blant annet var det påstander om feilfylling av
drivstoff, om at bilen var kjørt tom for drivstoff, og at verkstedet som
avdekket spon i dieselen ikke er uavhengig.
Bilforhandleren påsto også at bilen har stått utendørs og
ulåst siden havariet, og at bilen kan repareres langt rimeligere enn verkstedet
som undersøkte den, kom frem til.
Erstatning
Tingretten mener påstandene ikke er riktige og har dømt
bilforhandleren til å ta tilbake bilen og refundere hele kjøpesummen.
I tillegg må bilforhandleren betale 40.000 kroner til
kjøperen, penger som hun har hatt i utlegg til lånekostnader og forsikring, samt hennes
advokatregning på 23.000 kroner.
Motor har spurt bilforhandleren om de vil anke
tingrettsdommen.
Daglig leder Marcus Tinius Dahl Skogsberg opplyser til
Motor at dette vurderes. Han vil imidlertid ikke svare på hvorfor dette
vurderes.