RÅSKINN: Den nye Tesla Model S i Plaid-utgave hadde rød farge, som denne bilen, fotografert av Tesla da Plaid-utgaven ble introdusert for tre år siden.
Foto: TESLA
Kjøpte Tesla til 1,25 millioner:
Splitter ny Tesla hadde store skader ved utlevering
Da den spente Tesla-kjøperen kom for å hente sin nye Tesla Model S til 1,25 millioner kroner, var den dekket av et tykt islag som skjulte skader på bilen.
Å hente en splitter ny bil hos bilforhandleren er et
høydepunkt for nybilkjøpere. Sammen med bilforhandleren går man over bilen, får
nødvendige instruksjoner – og gjerne en blomst, eller en flaske champagne.
Men slik ble det ikke for Tesla-kunden som i romjulen
2022 hentet en ny Tesla Model S Plaid til 1,25 millioner kroner.
Plaid-utgavene
til Tesla er råskinn med rundt 1000 hester og lynrask akselerasjon.
Islag
Utleveringen av den raske Teslaen skjedde tre dager før
moms og andre avgifter ble innført på elbiler. Derfor var det kaotisk og masse
aktivitet på stedet hvor Tesla leverte ut bilene sine.
Tesla-kunden fikk kun nøklene (key fob) i hånda, med beskjed om å
gå alene ut på jordet, hvor den nye bilen sto.
Siden det var minusgrader og regn, var hele den nye bilen
dekket av et tykt islag på tre–fem millimeter.
Den ble fraktet på tilhenger til et verksted, hvor den
sto i to timer for å tine opp. Da ble skadene på bilen synlige.
Tynn lakk
Det viste seg at bilen hadde flere feil og mangler, deriblant lakkskader, riper og bulker, som blant annet gjorde at det var vanskelig
å åpne den ene bakdøren.
Et bilverksted utarbeidet en skadetakst, som viser at
det koster 68.000 kroner å utbedre lakk- og karosseriskadene på den splitter
nye bilen.
Et annet verksted, et lakkverksted, undersøkte også bilen.
De konkluderte med at den nye bilen har unormalt mange skader og avvik, og at
skadene kan ha oppstått enten under montering av bilen på fabrikken, eller
under transport.
Dessuten påpeker bilverkstedet at lakken på Teslaen er så
tynn at den lett skades, og at det da også er vanskelig å utbedre lakkskadene.
– Kun kosmetisk
Tesla utbedret feilene og manglene som ikke omhandlet
lakk- og karosseriskadene.
Disse mente Tesla kun var av kosmetisk art, som ikke
påvirker kjøreegenskapene, og som ikke påvirker bilens verdi drastisk.
Tesla-kunden klaget til forbrukermyndighetene. I et
vedtak har Forbrukerklageutvalget nå besluttet at Tesla Norge skal utbedre også
disse skadene.
– Skadene ligger utenfor det som er påregnelig ved kjøp
av en ny bil i denne prisklassen, uttaler Forbrukerklageutvalget.
Flere forbrukersaker på Motor.no: