RÅSKINN: Den nye Tesla Model S i Plaid-utgave hadde rød farge, som denne bilen, fotografert av Tesla da Plaid-utgaven ble introdusert for tre år siden.

Kjøpte Tesla til 1,25 millioner:

Splitter ny Tesla hadde store skader ved utlevering

Da den spente Tesla-kjøperen kom for å hente sin nye Tesla Model S til 1,25 millioner kroner, var den dekket av et tykt islag som skjulte skader på bilen.

Publisert

Å hente en splitter ny bil hos bilforhandleren er et høydepunkt for nybilkjøpere. Sammen med bilforhandleren går man over bilen, får nødvendige instruksjoner – og gjerne en blomst, eller en flaske champagne.

Men slik ble det ikke for Tesla-kunden som i romjulen 2022 hentet en ny Tesla Model S Plaid til 1,25 millioner kroner. 

Plaid-utgavene til Tesla er råskinn med rundt 1000 hester og lynrask akselerasjon.

Islag

Utleveringen av den raske Teslaen skjedde tre dager før moms og andre avgifter ble innført på elbiler. Derfor var det kaotisk og masse aktivitet på stedet hvor Tesla leverte ut bilene sine.

Tesla-kunden fikk kun nøklene (key fob) i hånda, med beskjed om å gå alene ut på jordet, hvor den nye bilen sto.

Siden det var minusgrader og regn, var hele den nye bilen dekket av et tykt islag på tre–fem millimeter.

Den ble fraktet på tilhenger til et verksted, hvor den sto i to timer for å tine opp. Da ble skadene på bilen synlige.

Tynn lakk

Det viste seg at bilen hadde flere feil og mangler, deriblant lakkskader, riper og bulker, som blant annet gjorde at det var vanskelig å åpne den ene bakdøren. 

Et bilverksted utarbeidet en skadetakst, som viser at det koster 68.000 kroner å utbedre lakk- og karosseriskadene på den splitter nye bilen.

Et annet verksted, et lakkverksted, undersøkte også bilen. De konkluderte med at den nye bilen har unormalt mange skader og avvik, og at skadene kan ha oppstått enten under montering av bilen på fabrikken, eller under transport.

Dessuten påpeker bilverkstedet at lakken på Teslaen er så tynn at den lett skades, og at det da også er vanskelig å utbedre lakkskadene.

– Kun kosmetisk

Tesla utbedret feilene og manglene som ikke omhandlet lakk- og karosseriskadene. 

Disse mente Tesla kun var av kosmetisk art, som ikke påvirker kjøreegenskapene, og som ikke påvirker bilens verdi drastisk.

Tesla-kunden klaget til forbrukermyndighetene. I et vedtak har Forbrukerklageutvalget nå besluttet at Tesla Norge skal utbedre også disse skadene.

– Skadene ligger utenfor det som er påregnelig ved kjøp av en ny bil i denne prisklassen, uttaler Forbrukerklageutvalget.