Verkstedet som undersøkte den da 10 år gamle Toyota Aurisen, hadde aldri sett maken.
– Denne rustskaden er helt uventet på en 10 år gammel bil. Vi har ikke sett noe tilsvarende på noen bil med den alderen, skriver verkstedet i en uttalelse.
En kvinne på Vestlandet kjøpte Toyotaen fra et lokalt bruktbilfirma.
Eller, gjorde hun det?
Solgt av «privatperson»
Ifølge en saksfremstilling fra Forbrukerklageutvalget ble bilen annonsert av bruktbilfirmaet, men kjøpekontrakten som ble brukt, er for bruktbilkjøp mellom private parter. Det er også en privatperson som har undertegnet som selger.
Denne privatpersonen er imidlertid daglig leder for bruktbilforhandleren, ifølge offentlige registre.
Forbrukerklageutvalget mener bruktbilforhandleren og dens daglige leder på denne måten blander næringsvirksomhet og privat handel. De konkluderer med at det er bruktbilforretningen som er den reelle selgeren.
Hvem du kjøper bil av, har betydning, fordi kjøp fra et firma reguleres av forbrukerkjøpsloven, hvor kjøperen har bedre rettigheter enn gjennom kjøpsloven, som regulerer kjøp mellom to privatpersoner.
Annonse
Skylder på kjøperen
Bruktbilfirmaet må nå betale nærmere 40.000 kroner til kvinnen som kjøpte bilen.
Etter at bakre hjuloppheng knakk, reklamerte kjøperen til selgeren. Men hun ble avvist.
Bruktbilfirmaet mener kjøperen i høy fart må ha truffet en hump eller et hull.
Den kvinnelige kjøperen klaget derfor videre til forbrukermyndighetene. Nå har Forbrukerklageutvalget kommet frem til at siden det ble opplyst at bilen har komplett servicehistorikk, og også ble beskrevet som «meget velholdt og pen», måtte det forventes at bilen var i relativt god stand.
– Men rustskaden medfører at bilen er i dårligere stand enn det klageren hadde grunn til å forvente, heter det i deres vedtak.
Bruktbilfirmaet solgte opprinnelig bilen for 54.000 kroner. Prisavslaget på nærmere 40.000 kroner er tilsvarende anslått reparasjonskostnad, og utgjør altså 75 prosent av salgsprisen.