Testen ble gjennomført i løpet av en uke i begynnelsen av november 2024 på en testbane utenfor Madrid, Spania. Været var uvanlig kaldt.
Kjøringen fant sted uken etter den store naturkatastrofen som rammet Valencia, med temperaturer rundt ti grader, tilsvarende skandinavisk høst- og vårvær.
Alle tester begynner og slutter med kjøring av et referansedekk, som også kjøres mellom omgangene med testdekkene om nødvendig.
Alle resultater blir deretter justert mot hvordan ytelsen til referansedekket påvirkes av vær- og temperaturendringer.
Alle testfaser ble utført med Kia EV6, mens vannplaning og forbruk ble målt med Tesla Model Y.
Kjøring på våt asfalt
10–12° C skyet Rundetid, 1,0 mm vann. Dekkets opptreden inngår i karakteren.
Kjøring på våt asfalt
Plassering
Tid, sekunder
Michelin
71,4
Nokian
71,9
Continental
72,2
Goodyear
72,3
Pirelli
72,9
Volvo-dekk
73
Hifly
73,8
VW-dekk
74,2
Gjennomsnittet av tre runder på en millimeter
vann. Kjørbarhet og oppførsel veies også inn i vurderingen.
Kommentar: Michelins våtgrep og håndtering under press er imponerende, det samme
er Nokian. Hifly understyrer litt, mens VW-dekket plutselig sklir bak når
grepet mister.
Annonse
Bremsing
på våt asfalt
Skyet, 7–10° Stopplengde 100–5 km/t med 1,5 millimeter
vanndybde.
Bremsing på våt asfalt
Dekk
Meter
Nokian
41,56
Michelin
42,72
Pirelli
42,89
Continental
43,84
Goodyear
44,03
Volvo-dekk
44,77
VW-dekk
47,13
Hifly
47,72
Kommentar:
Nokian er i en klasse for seg i kjølig regnvær. Hifly
trenger syv meter ekstra stopplengde fra 100 km/t. Men bilprodusentenes dekk er
heller ikke imponerende.
Kjøregrep
på våt asfalt
Skyet, 16–17° Rundetid rundt en sirkel med én millimeter
vanndybde.
Kjøregrep på våt asfalt
Dekk
Tid, sekunder
Goodyear
11,27
Continental
11,36
Michelin
11,4
Nokian
11,44
Pirelli
11,47
Volvo-dekk
11,57
VW-dekk
11,75
Hifly
11,96
Kommentar:
I litt varmere temperaturer enn de andre vanngrenene,
viser gummien i Goodyear Continental og Michelin det beste sidegrepet.
Bilprodusentenes dekk er desto glattere.
Annonse
Vannplaning
Skyet, 7° Hastigheten der forhjulene begynner å spinne
under akselerasjon på seks millimeters vanndybde.
Vannplaning
Dekk
Km/t
Michelin
91,7
Hifly
88,5
Pirelli
86,6
Nokian
84,9
Goodyear
82,9
Conti
81,6
VW-dekk
81
Volvo-dekk
79,5
Kommentar: Michelin takler stående vann best. Det er her budsjettdekket Hifly
viser seg fra sin beste side. Continental- og bilprodusentenes dekk med lavere
mønsterdybde slites tidlig ut.
Vannplaning
i sving
Skyet, 3–4° Hastigheten ved totalt tap av grep i en sving
med seks millimeter vann.
Vannplaning i sving
Dekk
Km/t
Michelin
103
Pirelli
98
Nokian
98
Hifly
97
Goodyear
96
Continental
93
VW-dekk
93
Volvo-dekk
90,5
Kommentar: Ingen kan håndtere vannrenner i sporete flater så godt som Michelin,
som er i en klasse for seg. Igjen er det produsentens dekkspesifikasjon som
viser den laveste sikkerhetsmarginen.
Annonse
Kjøring
på tørr asfalt
Skiftende, 12–15° Subjektiv vurdering av styrerespons,
veifølelse, stabilitet, kjøreegenskaper og unnamanøvertest.
Kjøring på tørr asfalt
Dekk
Karakter
Continental
5
Michelin
5
Goodyear
4
Nokian
4
Pirelli
4
Volvo-dekk
3
VW-dekk
2
Hifly
1
Kommentar: Michelin og Continental har bedre styrefølelse enn Goodyear og Nokian.
Bilprodusentenes dekk viser lavere grepsnivåer. Hifly blir vanskelig å
kontrollere under stress.
Bremsing
på tørr asfalt
Skiftende, 9–13° Bremselengde fra motorveihastighet (110–5
km/t) på tørr asfalt.
Bremsing på tørr asfalt
Dekk
Meter
Pirelli
41,95
Nokian
42,03
Goodyear
42,88
Continental
42,9
Michelin
43,92
Volvo-dekk
44,03
VW-dekk
44,35
Hifly
46,59
Kommentar:
Ingen vesentlige forskjeller på tørr vei, men
bilprodusentenes dekk bremser noe dårligere. Det er kun Hifly som skiller seg
negativt ut og stopper en billengde senere enn Nokian i motorveihastighet.
Annonse
Forbruk
Skyet, 7–8° Rekkevidde målt med en bakhjulsdrevet Kia EV6.
Basert på konstant hastighet på en oval bane.
Forbruk
Dekk
kWt/100 km
Rekkevidde (Kia EV6), km
Rekkevidde på el, differanse
Volvo-dekk
17,03
435
0,00 %
VW-dekk
17,13
432
-0,60 %
Continental
17,75
417
-4,10 %
Goodyear
18,61
398
-8,50 %
Michelin
18,67
396
-8,80 %
Nokian
18,85
393
-9,60 %
Pirelli
18,89
392
-9,80 %
Hifly
19,5
379
-12,70 %
Kommentar: Bilprodusentenes dekk viser sin effekt med 8-9 prosent ekstra
rekkevidde på elektrisk sammenlignet med gjennomsnittsdekket. Continental er
best av resten med fem prosent mindre rekkevidde enn Volvo-dekket.
Rullekomfort
og veistøy
Sol, 14–17° Støyvurderingen er først og fremst en
subjektiv vurdering på tre forskjellige veiunderlag (glatt, middels, grov) ved
to ulike hastigheter (70 og 110 km/t). De valgte måleverdiene gjelder inne i
bilen ved førerens ører. Rullekomfort er en subjektiv vurdering av hvordan
dekkene håndterer hjulspor, ledd og hull.
Rullekomfort og veistøy
Rullekomfort
Kupéstøy
Kupéstøy i 70/110 km/t
subjektivt
subjektivt
grov asfalt, dB
Continental
2
2
68,1/73,7
Goodyear
2
3
67,0/72,8
HiFly
5
3
65,9/71,2
Michelin
2
3
66,7/72,7
Nokian
3
5
64,8/71,3
Pirelli
5
4
66,1/72,1
Volvo-dekk
4
3
67,7/73,2
VW-dekk
4
4
65,8/71,1
Kommentar:
I den testede dimensjonen kommer Nokian med
støydempende filtmatte i dekket. Både målbånd og ører mener at Nokian er den
mest stillegående. Pirelli ruller mest komfortabelt over humper og har en
behagelig lydprofil, mens de sporty dekkene fra Michelin, Goodyear og
Continental er hardere over humper og har økt veistøy på grov asfalt, spesielt
Continental. Hifly lider av en resonanslyd på visse overflater. Dekkene til
bilprodusentene har generelt god komfort.