Sommerdekktest 2025:

Her er alle delresultatene 

Her er de nøyaktige tallene som viser hvordan dekkene scoret i underdisiplinene.

Publisert Sist oppdatert

Testen ble gjennomført i løpet av en uke i begynnelsen av november 2024 på en testbane utenfor Madrid, Spania. Været var uvanlig kaldt.

Kjøringen fant sted uken etter den store naturkatastrofen som rammet Valencia, med temperaturer rundt ti grader, tilsvarende skandinavisk høst- og vårvær.

Alle tester begynner og slutter med kjøring av et referansedekk, som også kjøres mellom omgangene med testdekkene om nødvendig. 

Alle resultater blir deretter justert mot hvordan ytelsen til referansedekket påvirkes av vær- og temperaturendringer. 

Alle testfaser ble utført med Kia EV6, mens vannplaning og forbruk ble målt med Tesla Model Y.

Kjøring på våt asfalt

10–12° C skyet
Rundetid, 1,0 mm vann.
Dekkets opptreden inngår i karakteren.

Kjøring på våt asfalt

Plassering Tid, sekunder
Michelin71,4
Nokian71,9
Continental72,2
Goodyear72,3
Pirelli72,9
Volvo-dekk73
Hifly73,8
VW-dekk74,2

Gjennomsnittet av tre runder på en millimeter vann. Kjørbarhet og oppførsel veies også inn i vurderingen.

Kommentar: Michelins våtgrep og håndtering under press er imponerende, det samme er Nokian. Hifly understyrer litt, mens VW-dekket plutselig sklir bak når grepet mister.

Bremsing på våt asfalt

Skyet, 7–10°
Stopplengde 100–5 km/t med 1,5 millimeter vanndybde.

Bremsing på våt asfalt

Dekk Meter
Nokian41,56
Michelin42,72
Pirelli42,89
Continental43,84
Goodyear44,03
Volvo-dekk44,77
VW-dekk47,13
Hifly47,72

Kommentar: Nokian er i en klasse for seg i kjølig regnvær. Hifly trenger syv meter ekstra stopplengde fra 100 km/t. Men bilprodusentenes dekk er heller ikke imponerende.

Kjøregrep på våt asfalt

Skyet, 16–17°
Rundetid rundt en sirkel med én millimeter vanndybde.

Kjøregrep på våt asfalt

Dekk Tid, sekunder
Goodyear11,27
Continental11,36
Michelin11,4
Nokian11,44
Pirelli11,47
Volvo-dekk11,57
VW-dekk11,75
Hifly11,96

Kommentar: I litt varmere temperaturer enn de andre vanngrenene, viser gummien i Goodyear Continental og Michelin det beste sidegrepet. Bilprodusentenes dekk er desto glattere.

Vannplaning

Skyet, 7°
Hastigheten der forhjulene begynner å spinne under akselerasjon på seks millimeters vanndybde.

Vannplaning

Dekk Km/t
Michelin91,7
Hifly88,5
Pirelli86,6
Nokian84,9
Goodyear82,9
Conti81,6
VW-dekk81
Volvo-dekk79,5

Kommentar: Michelin takler stående vann best. Det er her budsjettdekket Hifly viser seg fra sin beste side. Continental- og bilprodusentenes dekk med lavere mønsterdybde slites tidlig ut.

Vannplaning i sving

Skyet, 3–4°
Hastigheten ved totalt tap av grep i en sving med seks millimeter vann.

Vannplaning i sving

Dekk Km/t
Michelin103
Pirelli98
Nokian98
Hifly97
Goodyear96
Continental93
VW-dekk93
Volvo-dekk90,5

Kommentar: Ingen kan håndtere vannrenner i sporete flater så godt som Michelin, som er i en klasse for seg. Igjen er det produsentens dekkspesifikasjon som viser den laveste sikkerhetsmarginen.

Kjøring på tørr asfalt

Skiftende, 12–15°
Subjektiv vurdering av styrerespons, veifølelse, stabilitet, kjøreegenskaper og unnamanøvertest.

Kjøring på tørr asfalt

Dekk Karakter
Continental5
Michelin5
Goodyear4
Nokian4
Pirelli4
Volvo-dekk3
VW-dekk2
Hifly1

Kommentar: Michelin og Continental har bedre styrefølelse enn Goodyear og Nokian. Bilprodusentenes dekk viser lavere grepsnivåer. Hifly blir vanskelig å kontrollere under stress.

Bremsing på tørr asfalt

Skiftende, 9–13°
Bremselengde fra motorveihastighet (110–5 km/t) på tørr asfalt.

Bremsing på tørr asfalt

Dekk Meter
Pirelli41,95
Nokian42,03
Goodyear42,88
Continental42,9
Michelin43,92
Volvo-dekk44,03
VW-dekk44,35
Hifly46,59

Kommentar: Ingen vesentlige forskjeller på tørr vei, men bilprodusentenes dekk bremser noe dårligere. Det er kun Hifly som skiller seg negativt ut og stopper en billengde senere enn Nokian i motorveihastighet.

Forbruk

Skyet, 7–8°
Rekkevidde målt med en bakhjulsdrevet Kia EV6. Basert på konstant hastighet på en oval bane.

Forbruk

Dekk kWt/100 km Rekkevidde (Kia EV6), km Rekkevidde på el, differanse
Volvo-dekk17,034350,00 %
VW-dekk17,13432-0,60 %
Continental17,75417-4,10 %
Goodyear18,61398-8,50 %
Michelin18,67396-8,80 %
Nokian18,85393-9,60 %
Pirelli18,89392-9,80 %
Hifly19,5379-12,70 %

Kommentar: Bilprodusentenes dekk viser sin effekt med 8-9 prosent ekstra rekkevidde på elektrisk sammenlignet med gjennomsnittsdekket. Continental er best av resten med fem prosent mindre rekkevidde enn Volvo-dekket.

Rullekomfort og veistøy

Sol, 14–17°
Støyvurderingen er først og fremst en subjektiv vurdering på tre forskjellige veiunderlag (glatt, middels, grov) ved to ulike hastigheter (70 og 110 km/t). De valgte måleverdiene gjelder inne i bilen ved førerens ører. Rullekomfort er en subjektiv vurdering av hvordan dekkene håndterer hjulspor, ledd og hull.

Rullekomfort og veistøy

Rullekomfort Kupéstøy Kupéstøy i 70/110 km/t
subjektivtsubjektivtgrov asfalt, dB
Continental2268,1/73,7
Goodyear2367,0/72,8
HiFly5365,9/71,2
Michelin2366,7/72,7
Nokian3564,8/71,3
Pirelli5466,1/72,1
Volvo-dekk4367,7/73,2
VW-dekk4465,8/71,1

Kommentar: I den testede dimensjonen kommer Nokian med støydempende filtmatte i dekket. Både målbånd og ører mener at Nokian er den mest stillegående. Pirelli ruller mest komfortabelt over humper og har en behagelig lydprofil, mens de sporty dekkene fra Michelin, Goodyear og Continental er hardere over humper og har økt veistøy på grov asfalt, spesielt Continental. Hifly lider av en resonanslyd på visse overflater. Dekkene til bilprodusentene har generelt god komfort.