– Et stort gjennomslag, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
I dag har hurtigladeoperatørene hver sin app, noe Braadland beskriver som unødig komplisert. Endringen vil gjelde fra 2027, men NAF mener at det er null grunn til å vente så lenge.
E-roaming
Betyr at du selv kan velge hvilken app du bruker til å starte, stoppe og betale for lading på alle hurtigladestasjoner i hele Europa.
Skal etter planen vedtas i EUs Transportkomite 3. oktober, og av EU-parlamentet 19. oktober. EU sier at kravene formelt skal gjelde fra 2027.
Roaming er et viktig skritt på veien til «plug and charge», hvor elbilisten kobler ladekabelen til bilen, og så ordner bilen opp betalingen automatisk uten at sjåføren trenger blande seg inn.
– Regjeringen bør kreve e-roaming fra ladeoperatørene allerede neste år. I ladestrategien som er lovet, bør det stå at vi setter i gang så fort. Det hadde gjort betalingen mye enklere, sier Braadland.
Greit å få til
Ikke bør det være spesielt vanskelig å implementere, heller.
– Nei, dette er bare programvare, så det handler i prinsippet om å trykke på en knapp. Nå som ladeoperatørene vet hva som kommer, er det ingen grunn til at de skal vente med å åpne opp for e-roaming, sier Braadland.
Annonse
Også kortlesere
Sannsynligvis vil EU også vedta at det skal være mulig å betale med bankkort på ladestasjoner.
Dette karakteriserer Braadland som forståelig, men tidkrevende.
– Mange er vant til å betale med bankkort. Norge har imidlertid 4000 ladepunkter, som må få ettermontert kortlesere. Dette kan ta tid å få på plass, og det vil kunne utsette arbeidet med å sette opp nye ladepunkter. Derfor vil vi legge mer vekt på at det åpnes opp for e-roaming, slik at lading raskt blir enklere for forbrukeren, sier Braadland.