ENKLERE: Tesla er blant produsentene som gjør elbilproduksjonen billigere, mener en analytiker.

Nøkkelkostnader stuper:

Snart blir det billigere å lage elbiler enn fossilbiler

Ny teknikk og billigere batterier kutter utgiftene ved elbilproduksjon. Men ikke alle vil overleve, tror analytiker.

Publisert Sist oppdatert

– Elbiler vil være rimeligere å bygge enn biler med forbrenningsmotor innen 2027, takket være nye produksjonsteknikker og lavere batterikostnader, sier Pedro Pacheco, visepresident for forskning i analysebyrået Gartner, til Automotive News.

Batteriprisene er allerede på vei nedover, men Pacheco tror kostnadene med selve bilproduksjonen vil gå enda mer ned. 

Årsaken er innovasjoner som for eksempel gigacasting, hvor produsentene lager en stor del av en bil i en stålpresse, i stedet for å sveise sammen mange mindre deler. 

Pacheco trekker fram Tesla som en pioner i å kutte kostnader.

– Tesla, og andre, har sett produksjonen på radikale og nye måter.

Lettere

Et annet element er at det er lettere å lage en mer effektiv produksjonslinje med elbiler. Elbilen har enklere konstruksjon, uten bensintank eller behov for stor plass til girkasser og motorer og overføringer mellom akslingene.

Elmotorene er små og elbilene har flate gulv, noe som er produksjonsmessig enklere, ifølge Pacheco.

Elbiletterspørselen har dabbet av i mange store markeder, både i USA og Europa, og mange mener at det blir svært viktig for bilprodusentene å tilby billigere elbiler i tiden som kommer.

Han mener 2024 er et overgangsår i det europeiske elbilmarkedet, med inntoget av store kinesiske aktører som BYD og MG, i tillegg kommer europeiske aktører som Renault og Stellantis med billigbiler.

Mange vil bukke under

– Det er mange ting som skjer som ikke nødvendigvis påvirker salget, men de forbereder seg på noe mye større.

Gartner tror det vil bli tøft for mange av de ferske produsentene i tiden som kommer. 

Analysebyrået spår at 15 prosent av selskapene i elbil-verdikjeden som har blitt startet det siste tiåret, vil mislykkes. Spesielt produsenter som er avhengige av fortsatte investeringer fra utsiden for å fortsette driften.

-  Vi beveger oss inn i en ny fase der elbiler ikke kan selge på insentiver eller miljøfordeler. Bilene må være et gjennomført godt produkt sammenlignet med en fossilbil, sier Pacheco.

En rekke høyprofilerte oppstartsbedrifter har havnet i vanskeligheter det siste året, inkludert Nio, som fortsetter å oppleve store tap; Polestar, hvis aksjekurs har falt kraftig siden den ble børsnotert; og Lucid, som kuttet produksjonsprognosen for 2024 med 90 prosent. 

Andre i vanskeligheter inkluderer Fisker, som er i samtaler med Nissan, og HiPhi, som nylig stanset driften i seks måneder.