SVAKERE ENN VENTET: Teslas overskudd blir ikke som forventet i 2024, varsler selskapet.

Overskuddet falt 45 prosent:

Slik svir priskrigen på pungen for Tesla

Priskrigen svir – også for Tesla. Selskapet la frem kvartalstall tirsdag kveld som viste høyere omsetning, men lavere overskudd, enn forventet.

Publisert Sist oppdatert

Omsetningen økte i andre kvartal til 25,5 milliarder dollar, betydelig mer enn analytikernes anslag på 24,6 milliarder.

Men overskuddet var langt lavere enn snitt-estimatet på 0,60 cent per aksje, for regnskapstaĺlene viser et overskudd på 0,52 cent per aksje.

Selskapet sier nå at det forventer en betydelig lavere vekst enn ventet for 2024 samlet.

Tesla produserte nær 411.000 biler i andre kvartal: 386.576 eksemplarer Model 3 og Y, samt beskjedne 24.255 Model S og X.  

Tilsvarende tall i samme kvartal 2023 var 479.700 biler (460.211 av 3/Y, 19.489 av S/X).

Et «AI/robot»-selskap

Selskapet skriver om kvartalstallene at reduserte priser har påvirket både omsetning og overskudd negativt.

Omsetningen økte med to prosent fra samme kvartal i fjor, mens driftsresultatet falt til 1,6 milliarder, en nedgang på 45 prosent fra samme kvartal i 2023. Selskapets driftsmargin er 6,3 prosent, ikke et spesielt høyt tall for en bilprodusent.

På den annen side, slik nettstedet Electrek konstaterer: Selskapets toppsjef omtaler Tesla nå som et «AI/robot»-selskap, selv om bilproduksjon fortsatt er den store driveren for både omsetning og overskudd.

Kraftig vekst innen produkter for energiproduksjon og -lagring påvirker Teslas tall i positiv retning. Veksten i lagringskapasitet er på 158 prosent det siste året.

Norsktoppen

Model Y og Model 3 står for nær 95 prosent av både produksjon og utlevering i siste kvartal, men for disse to modellene er det nedgang på 16 prosent i produksjon og fem prosent i utlevering mot samme kvartal i 2023.

I Norge er Model Y den suverene salgslederen med en markedsandel på over 13 prosent hittil i 2024, mens en fornyet Model 3 nå har klatret til en 7. plass på OFVs statistikk over førstegangsregistreringer.

I Europa samlet ser Tesla et stadig brattere fall i Model Y-salget, nesten 50 prosent ned i juni mot juni i fjor. Deres to minste modeller solgte nesten like mye i Europa i juni. 

Merkets nedgang i første halvår samlet er på 11 prosent i Europa mot samme periode i fjor.

Mellom bølger

Om fremtidsutsiktene skriver Tesla at selskapet «nå befinner seg mellom to vekstbølger».

Den første begynte med global ekspansjon på Model 3 og Y-produksjonen.

«I 2024 vil kjøretøy-veksten bli betydelig lavere enn man oppnådde i 2023, fordi våre utviklingsteam jobber med lanseringen av neste generasjon, både biler og andre produkter», heter det.

Planer for nye biler, inkludert rimeligere modeller, er stadig planlagt for produksjonsstart i første halvdel av 2025, skriver Tesla.

Selv om disse bilene vil ha betydelige innslag av neste plattform-generasjon, vil de kunne settes sammen ved dagens produksjonslinjer, heter det videre.

Kostnadsreduksjonene ser riktignok ut til å bli lavere enn først beregnet, men Tesla forventer at de vil produsere over tre millioner biler neste år – en økning på over 50 prosent fra 2023, da selskapet investerte tungt i nye produksjonslinjer.