Overskuddet falt 45 prosent:
Slik svir priskrigen på pungen for Tesla
Priskrigen svir – også for Tesla. Selskapet la frem kvartalstall tirsdag kveld som viste høyere omsetning, men lavere overskudd, enn forventet.
Omsetningen økte i andre kvartal til 25,5 milliarder dollar, betydelig mer enn analytikernes anslag på 24,6 milliarder.
Men overskuddet var langt lavere enn snitt-estimatet på 0,60 cent per aksje, for regnskapstaĺlene viser et overskudd på 0,52 cent per aksje.
Selskapet sier nå at det forventer en betydelig lavere vekst enn ventet for 2024 samlet.
Tesla produserte nær 411.000 biler i andre kvartal: 386.576 eksemplarer Model 3 og Y, samt beskjedne 24.255 Model S og X.
Tilsvarende tall i samme kvartal 2023 var 479.700 biler (460.211 av 3/Y, 19.489 av S/X).
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
Et «AI/robot»-selskap
Selskapet skriver om kvartalstallene at reduserte priser har påvirket både omsetning og overskudd negativt.
Omsetningen økte med to prosent fra samme kvartal i fjor, mens driftsresultatet falt til 1,6 milliarder, en nedgang på 45 prosent fra samme kvartal i 2023. Selskapets driftsmargin er 6,3 prosent, ikke et spesielt høyt tall for en bilprodusent.
På den annen side, slik nettstedet Electrek konstaterer: Selskapets toppsjef omtaler Tesla nå som et «AI/robot»-selskap, selv om bilproduksjon fortsatt er den store driveren for både omsetning og overskudd.
Kraftig vekst innen produkter for energiproduksjon og -lagring påvirker Teslas tall i positiv retning. Veksten i lagringskapasitet er på 158 prosent det siste året.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
Iphone-problemer i Tesla:
– Det er som om høyttalerne er sprengt
-
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
-
Forbrukertilsynet:
P-gebyrer kan være ulovlige
-
Piggdekk-forbud:
700 har fått piggdekk-gebyr
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Peugeot:
Krever penger for appen fra bilene er nye
-
Bruktbilkjøp:
Batteriet røk etter tre måneder på eldre Tesla
-
Finansieringskampanjer:
Denne bilen får du med 0 i rente
-
Fakturagebyrer:
Derfor behøver du neppe å betale påslag på regninger
-
Bilkjøp:
«Sveriges NAF» fraråder Tesla
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Se karakterene:
Anerkjente viskerblad-merker får kritikk
-
eCall:
Viktig sikkerhetsutstyr blir dødt når 2G-nettet slukkes
Norsktoppen
Model Y og Model 3 står for nær 95 prosent av både produksjon og utlevering i siste kvartal, men for disse to modellene er det nedgang på 16 prosent i produksjon og fem prosent i utlevering mot samme kvartal i 2023.
I Norge er Model Y den suverene salgslederen med en markedsandel på over 13 prosent hittil i 2024, mens en fornyet Model 3 nå har klatret til en 7. plass på OFVs statistikk over førstegangsregistreringer.
I Europa samlet ser Tesla et stadig brattere fall i Model Y-salget, nesten 50 prosent ned i juni mot juni i fjor. Deres to minste modeller solgte nesten like mye i Europa i juni.
Merkets nedgang i første halvår samlet er på 11 prosent i Europa mot samme periode i fjor.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Prøvekjørt: Ford Capri
Hei, Henry Ford, hva har du gjort?
-
Prøvekjørt: Mercedes G 580
Her har Mercedes' ingeniører hatt det gøy
-
Prøvekjørt: Porsche Macan/Macan 4S
En Porsche for begynnere
-
Jeep Avenger:
Slik klarer tohjulsdrift seg i terrenget
-
Prøvekjørt: Opel Grandland
Her kan Opel ha laget en stillferdig storselger
-
Prøvekjørt: Renault 5 Electric
Like morsom som vi kunne håpe på
-
Prøvekjørt: Hyundai Inster
Denne vil få oss til å tenke helt nytt
-
Prøvekjørt: Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Veldig populær småbil – like dyr som en el-familiebil
-
Aceman lansert:
Slik kjenner du igjen en Mini på et blunk
-
Prøvekjørt: Toyota GR Supra
Her kan du kløtsje til krampa tar deg
-
Prøvekjørt: Hyundai Kona N-line
Kona har aldri vært lekrere enn dette
-
Prøvekjørt: Volvo EX90
Volvo på sitt største
-
Prøvekjørt: VW ID.7 GTX stasjonsvogn
Her stemmer det meste – også prisen
-
Prøvekjørt: Peugeot E-208
Ramler ned fra tronen
-
Prøvekjørt: Lotus Emeya
Let's make kjøreglede great again
-
Prøvekjørt: Ford Mustang Dark Horse
Alle gampers mor
-
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
-
Prøvekjørt: Peugeot E-5008
Ingen gjør dette bedre enn Peugeot
-
Prøvekjørt: Polestar 4
Endelig en Polestar som ikke er en Volvo
Mellom bølger
Om fremtidsutsiktene skriver Tesla at selskapet «nå befinner seg mellom to vekstbølger».
Den første begynte med global ekspansjon på Model 3 og Y-produksjonen.
«I 2024 vil kjøretøy-veksten bli betydelig lavere enn man oppnådde i 2023, fordi våre utviklingsteam jobber med lanseringen av neste generasjon, både biler og andre produkter», heter det.
Planer for nye biler, inkludert rimeligere modeller, er stadig planlagt for produksjonsstart i første halvdel av 2025, skriver Tesla.
Selv om disse bilene vil ha betydelige innslag av neste plattform-generasjon, vil de kunne settes sammen ved dagens produksjonslinjer, heter det videre.
Kostnadsreduksjonene ser riktignok ut til å bli lavere enn først beregnet, men Tesla forventer at de vil produsere over tre millioner biler neste år – en økning på over 50 prosent fra 2023, da selskapet investerte tungt i nye produksjonslinjer.
Har du lest disse sakene fra Motor?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?