Ti på to eller kvart på tre?

Slik kan det være livsfarlig å sitte når du kjører bil

Sittestilling og grep om rattet kommer i mange variasjoner – og flere av dem er livsfarlige.

Publisert Sist oppdatert

 

– Sittestilling er først og fremst viktig for at du skal ha god sikt og klare å betjene bilen, men det handler også om kollisjonssikkerhet, forteller Bård M. Johansen, fagsjef for trafikksikkerhet i Trygg Trafikk. 

I møte med vordende sjåfører har han sett de fleste variantene av sittestillinger og rattgrep.

KOLLISJONSSIKKERHET: Hvordan du sitter i bilen har mye å si for utfallet av en kollisjon eller bråbrems. Det forteller Bård M. Johansen i Trygg Trafikk.

– Det er ganske vanlig å ha et slapt grep om rattet, og det kan bli problematisk hvis det oppstår dramatiske situasjoner som krever at du handler rask, forteller Johansen.

Her er feilene flere sjåfører gjør

Det var spesielt to ting Trygg Trafikk-eksperten gjerne  presiserte i sin fortid som trafikklærer:

– Folk har ofte feil avstand til både ratt og pedaler. Noen har for eksempel en tendens til å sitte veldig nært. Du skal ikke sitte for nærme rattet, og du skal heller ikke sitte oppå pedalene, forklarer han.

STILL DEG INN: Før du begynner å kjøre må du justere både sete og ratt, slik at du kan styre bilen på en forsvarlig måte.

Problemet med å sitte for tett på, er at kroppen blir anstrengt og ikke klarer å bevege seg naturlig. Når du for eksempel skal bremse og gasse, må beina ha god nok plass til å betjene pedalene. 

I tillegg bør du passe på at armene har en liten knekk i albueleddet.

– Noen har korte bein og lang armer, og omvendt, så dette må du tilpasse selv. I de fleste biler kan du justere setet i alle retninger og regulere rattet etter at setet er riktig stilt, påpeker Johansen.

GOD PLASS TIL BEINA: Du bør ikke sitte oppå dem, men du skal ha god plass til å kunne betjene pedalene med føttene dine.

Denne sittestillingen er livsfarlig

Når du stiller inn bilsetet, skal du sikre deg god sikt forover, bakover og til sidene. Hode og nakke skal være tilnærmet rett over resten av kroppen din. Det vil si at setet ikke må ligge for mye bakover.

– Noen, og spesielt enkelte unge gutter, har nesten en liggende sittestilling. Da kommer man altfor langt unna rattet. En bakoverlent stilling har også flere konsekvenser; at du mister mye av utsikten, og at bilbeltet ikke fanger opp kreftene på riktig måte, sier Johansen.

I en kraftig kollisjon ender det ofte med svært alvorlige utfall for passasjerer med liggende stilling. Det har han selv sett eksempler på.

– Kroppen vil skli under hoftebeltet, helt til det stopper i ribbeina og river av deler i den bløte delen av magen. Det har man sett i flere dødsulykker, forteller Johansen.

Bilbeltet skal alltid være stramt, ligge tett på kroppen, godt inn på skulder og ned til hoftene.

– Det betyr også at du må ta av eller åpne tykke vinterklær når du kjører bil på vinteren, sier den tidligere trafikklæreren.

LIVSFARLIG: Å sitte bakoverlent kan i verste fall koste deg livet i en kollisjon. Kroppen vil da skli under hoftebeltet.

Ti på to eller kvart på tre?

Hvordan du holder hendene på rattet er også avgjørende. Noen har lært seg huskeregler ved å tenke på rattet som en klokke.

– Fra tidligere tider skulle man holde hendene på rattet som en klokke som viste «ti på to», og senere har det dukket opp «kvart på tre». Det er morsomt, men jeg er litt usikker på om det er så viktig hvilket klokkeslett du tenker på, sier Johansen.

BRUK BEGGE HENDER: To hender bør alltid være på rattet, uansett hvor oversiktlig og lite trafikk det er på veien.
BRUK BEGGE HENDER: To hender bør alltid være på rattet, uansett hvor oversiktlig og lite trafikk det er på veien.
BRUK BEGGE HENDER: To hender bør alltid være på rattet, uansett hvor oversiktlig og lite trafikk det er på veien.
BRUK BEGGE HENDER: To hender bør alltid være på rattet, uansett hvor oversiktlig og lite trafikk det er på veien.

I stedet mener han at det aller viktigste er å alltid ha begge hendene stødig på rattet.

– To hender må være i beredskap, uansett hvor oversiktlig og lite trafikk det er på veien.

For dersom det oppstår en plutselig hendelse, vil du komme betydelig senere i gang med å korrigere bilen om du bare har en hånd på rattet.

IKKE GJØR DETTE: Om det oppstår en plutselig hendelse i veien og du bare har en hånd på rattet, vil du miste viktig tid til å korrigere bilen.
IKKE GJØR DETTE: Om det oppstår en plutselig hendelse i veien og du bare har en hånd på rattet, vil du miste viktig tid til å korrigere bilen.
IKKE GJØR DETTE: Om det oppstår en plutselig hendelse i veien og du bare har en hånd på rattet, vil du miste viktig tid til å korrigere bilen.
IKKE GJØR DETTE: Om det oppstår en plutselig hendelse i veien og du bare har en hånd på rattet, vil du miste viktig tid til å korrigere bilen.

– Jeg tror enkelte sitter altfor avslappet. Da kan det å svinge unna en plutselig situasjon, spesielt på glatt føre, gi bilen en eller annen sleng. Du er nødt til å ha begge hendene der du får mest bruk for dem om du skal klare å styre unna – nemlig på rattet.

– Sitter ikke i en sofa

God forankring og en rett rygg er ikke bare viktig for trafikksikkerheten. Det er også med på å hindre belastningsskader i kroppen. Det bør folk som kjører ofte og mange kilometer være bevisst på, råder Johansen.

– Det er om å gjøre at vekten av overkroppen går rett ned i setet, og at man ikke legger til seg dårlige vaner. Generelt tenker jeg på at jeg ikke er en passasjer i egen bil. Det vil si at jeg sitter godt rustet til å ta opp sidekrefter og bremsekrefter, med god muskelkontroll, sier han og legger til:

– Jeg sitter ikke i en sofa når jeg kjører bil!

ANSPENT: Om du anstrenger kroppen når du kjører bil blir bevegelsene unaturlige. Avstand til ratt og pedaler er to feil mange gjør, forteller Bård M. Johansen i Trygg Trafikk.
I BEREDSKAP: Kroppen må gjerne være avslappet når du kjører bil, men du skal være i beredskap med både armer og bein. I tillegg må du sørge for at du har god sikt.