LAKKSKADER: Slik så Teslaen ut etter første vask.

Lakkskader for 75.000 kr:

Slik så Tesla-lakken ut etter første vask

Lakken på den splitter nye Teslaen fikk skader for ca. 75.000 kroner i første vask. – Lakken er veldig myk, konkluderer NAF.

Publisert

Da Teslaen var tre uker gammel, skulle eieren av bilen, en mann fra Namdalen i Trøndelag, vaske bilen sin for første gang i en lokal vaskehall.

Etter vasken så han at det var lakkskader på store deler av bilen, på panseret, førerdøren, begge bakdørene og på støtfangeren foran. Noen av skadene kan ligne skader etter steinsprut, mens lakken ser ut til å ha flasset av flere andre steder.

Eieren tok Teslaen sin til Tesla-verkstedet, som estimerte utbedrings­kostnaden til mellom 70.000 og 80.000 kroner.

Steinsprut

Men Tesla ville ikke betale for utbedringen. 

Tesla mener lakken ikke er for dårlig, og hevder skadene ikke nødvendigvis er et tegn på mangelfull lakk. De påpeker at noen av skadene kan se ut som steinsprut.

Tesla ba i stedet kjøperen om å kontakte vaskehallen hvor han vasket bilen, for å finne ut om det er feil i vaskehallen. I et brev til forbruker­myndighetene opplyser bileieren at han har vasket sin tidligere bil, en Volvo, i ni år i samme vaskehall – uten at Volvoen har fått skader.

– Veldig myk

Bileieren tok Teslaen sin til et NAF-senter, som er klar i konklusjonen sin:

– Lakken er veldig myk og tåler dårlig steinsprang og andre påvirkninger. Bilen har veldig mange små lakkskader, som er veldig godt synlige. Dette ser unormalt ut i forhold til bilens alder og kilometerstand, skriver NAF i sin konsulentrapport.

Etter å ha lest NAF-rapporten, står Tesla fast på at lakken på bilen ikke er for dårlig.

«Performance»-utgave

Bileieren betalte 677.000 kroner for 2023-modellen av Tesla Model Y i «performance»-utgave. Han fikk den levert på våren i fjor.

Da Tesla avslo å dekke lakkskadene, klaget han til forbruker­myndighetene. I klagen skriver han at han før kjøpet var klar over Teslas utfordringer med lakk-kvaliteten.

– Men det ble lovet at Tesla-fabrikken i Berlin hadde bedret lakken.

Etter at skadene oppsto, kan han imidlertid «skrive under på», som han skriver, at lakkens kvalitet ikke har bedret seg.

75.000 kr

Forbrukerklageutvalget, som behandler forbrukerkonflikter etter blant annet nybilkjøp, har i et vedtak gitt Tesla-eieren medhold i at lakken har for dårlig kvalitet.

– Dette er en ny bil. Skadene oppsto kun tre uker etter levering. Omfanget av skadene i lakken er større enn hva som er påregnelig ved normal bruk i kun tre uker, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Forbrukerklageutvalget mener NAF-rapporten sannsynliggjør at lakken har dårligere kvalitet enn bilkjøperen kunne forvente.

De har vedtatt at Tesla skal betale ham et skjønnsmessig prisavslag på 75.000 kroner.

Tause

Motor har spurt Tesla Norge om de aksepterer vedtaket, eller om de anker saken til tingretten.

Det vil ikke Tesla svare Motor på.

Motor har også spurt Tesla Norge om lakk-kvaliteten har blitt bedre etter at bilen til trønderen ble produsert. Heller ikke dette vil Tesla svare på.