FOLIERT: Eivind Njøs ønsker å ta vare på lakken. Derfor har han foliert deler av bilen sin: Originalfargen er i prinsippet som du ser på bildet, men deler av bilen har fått steinsprutfolie. Andre deler, som taket, fikk svart folie.Foto: EIVIND NJØS
Eivind oppdaget feil på feil:
Slik så bilen ut etter folieringsjobben
Eivind Njøs fikk foliert og lakkbeskyttet Forden sin for 8500 kroner. Nå må den repareres for 15.000 kroner.
Mange bileiere bruker tusenvis av kroner på å foliere
bilen sin, slik at lakken skal være mer beskyttet mot steinsprut og riper på
utsatte plasser.
Eivind Njøs på Melhus utenfor Trondheim er blant dem. Han
valgte å bruke 8500 kroner på å foliere deler av sin nye spreke Ford Focus hos
et folieringsfirma i Trondheim.
Men bare få dager etter at Forden til Eivind Njøs var
foliert, oppdaget han flere feil.
Se bilder lengre ned.
– Alt må byttes
Folien er trolig mangelfullt tilpasset og tilskåret, og
det er for mye spenn i den.
Dessuten var trolig bilen for dårlig rengjort før
foliering, og det skal ha vært for dårlig ettervarming av folien.
Folieringen ser flere steder ikke pen ut. Etter vask med
høytrykkspyler løsnet den dessuten.
Et annet folieringsfirma undersøkte bilen, og konkluderte
med at folieringsarbeidene trolig må gjøres på nytt. Dette vil koste cirka 15.000
kroner.
– Alt må byttes, da det ikke er mulig å få dette til å se
pent ut slik det er nå, skrev det andre folieringsfirmaet i en uttalelse.
Annonse
Fullt medhold
Folieringsfirmaet Wrapking har avvist at de har gjort en jobb
som ikke har vært fagmessig utført. De har i klagebehandlingen
understreket at kunden deres muntlig fikk beskjed om at det ikke kan brukes
høytrykkspyler.
Njøs klaget til Forbrukerrådet, og deretter til
Forbrukerklageutvalget, da Forbrukerrådet ikke greide å mekle til enighet mellom
folieringsfirmaet og ham.
I Forbrukerklageutvalget har Njøs nå fått fullt medhold.
Forbrukerklageutvalget konkluderer med at
håndverkertjenester skal utføres fagmessig. Muntlig opplysning om vask er ikke
godt nok, mener utvalget.
Fornøyd
Forbrukerklageutvalget har vedtatt at Wrapking skal
betale Njøs 15.000 kroner pluss forsinkelsesrenter, slik at han kan få lagt ny
foliering hos et annet firma.
– Pengene er allerede på konto, sier Njøs til Motor. Han
er fornøyd med å ha vunnet frem.
Daglig leder Halo Mahmudi i Wrapking er ikke fornøyd.
– Jeg liker ikke vedtaket. Jeg mener vi ikke har gjort de
påståtte feilene. Men jeg har betalt pengene, fordi jeg ikke kan gjøre noe med
lover og regler slik de er. Jeg ville dessuten bli ferdig med saken, sier
Mahmudi.
Han påpeker også overfor Motor at det var et
konkurrerende firma som ble brukt som ekspertuttalelse.