Tesla selger biler som aldri før, og er også årets
beste bilkjøp. Men mange kunder som får problemer med bilene sine, møter
også en annen side av suksess-merket.
Thomas Christensen på Vinterbro utenfor Oslo er én av
dem. Han kjøpte en brukt Tesla Model X, som viste seg å ha en rekke feil og
mangler.
Den alvorligste feilen var vann som trengte inn i bilen,
og som blant annet førte til at den ene motoriserte bildøren plutselig og uten
forvarsel gikk opp med voldsom kraft.
I
Forbrukerklageutvalget vant han en klar seier, etter over to års
saksbehandlingstid hos forbrukermyndighetene. Forbrukerklageutvalget
konkluderte med at det er en iboende svakhet ved bilen.
Christensen ble tilkjent én million kroner fra Tesla. Fordi
han brukte en lite kjent og lite brukt rettighet i kjøpsloven, vedtok
Forbrukerklageutvalget at han skal få tilbake hele kjøpesummen fra da bilen var
ny, pluss forsinkelsesrenter. Bare rentene forløp seg til ca. 175.000 kroner.
Rettsmekling
Men det var ikke én million kroner han endte med å få.
– Etter at Forbrukerklageutvalget hadde gjort sitt
vedtak, fikk jeg en epost fra advokaten til Tesla om at de tar saken til
tingretten. På eposten lå også kopi av stevningen mot meg.
Tesla ville altså ikke akseptere vedtaket og saksøkte
kunden sin. Litt senere ble han innkalt til rettsmekling med Tesla som motpart.
– Rettsmekling forutsetter jo at partene har et ønske om
å finne en minnelig løsning. Jeg satt imidlertid igjen med et tydelig inntrykk
av at de var villige til å ta saken hele veien til Høyesterett.
Christensen vant i Forbrukerklageutvalget ved å bruke paragraf
84 i kjøpsloven, hvor han klaget til Tesla, og ikke til den første eieren av
bilen.
– Jeg føler jo at saken min er og var sterk. Men å
gå gjennom i verste fall tre rettsinstanser, kan ta enda flere år. Samtidig ville
jeg i hele denne perioden hatt en bil med store problemer, som jeg og familien
knapt våget å bruke, sier Christensen, og legger til:
– Det å ha utholdenheten til å orke slikt, å stå på
kravene, tærer veldig på.
Samtidig følte han at Tesla presset veldig på for et forlik,
som innebar at han fikk mindre penger enn beløpet han ble tilkjent i
Forbrukerklageutvalget.
– De presset meg så hardt, så jeg
ga meg. De forholder seg ikke til vedtak fra forbrukermyndighetene. Etter min
mening har de også en bevisst strategi om å trenere, og bevisst ikke ønske å
løse saken før den havner i rettsvesenet.
Solgt til Polen
Etter at forliket var inngått, leverte han bilen til
Tesla, som umiddelbart solgte den videre til et auksjonsfirma. Ifølge
kjøretøysopplysningene til Statens vegvesen er det en mann i Warszawa i Polen
som deretter kjøpte bilen – og som nå eier den.
– Så nå er det han som har alle problemene med bilen,
sukker Christensen.
Norske myndigheter skryter av å være blant de beste i
verden på forbrukerrettigheter. Christensens erfaring er en annen, at man reelt
ikke har forbrukerrettigheter, dersom selgeren ikke vil forholde seg til dem.
– Da må du engasjere advokat og profesjonell hjelp, ta en
stor risiko, og ha masse tålmodighet, fordi det kan ta flere år i
rettssystemet.
Thomas Christensen kom frem til at han risikerer å pådra
seg rundt én million kroner i saksomkostninger dersom saken går hele veien i
rettssystemet, og han taper – og må betale både egne og Teslas
saksomkostninger.
Derfor valgte han å inngå forlik.
– Jeg måtte veie risikoen. Helst skulle jeg hatt en
rettskraftig avgjørelse. Men jeg har familie, og må tenke både på den og
privatøkonomien. Det vet jo Tesla, også. Derfor er de slik.
En del av forliksavtalen med den amerikanske bilgiganten
er at han ikke kan gå ut med størrelsen på forliket.
– Men jeg kom dårligere ut av forliket enn det jeg ble
tilkjent i Forbrukerklageutvalget.
Kjøper Tesla igjen
Motor har de siste årene intervjuet mange Tesla-eiere som
har vært i konflikt med Tesla, men som også velger å kjøpe Tesla igjen – etter konflikten.
Det gjorde også Thomas Christensen.
Mange, spesielt alle de som er skeptiske til Tesla, vil
se på det som paradoksalt.
– I etterkant av forliket kjøpte vi en ny Tesla, sier
han, og forklarer hvorfor:
– Jeg har hatt flere Teslaer helt siden 2015. Uten
diskusjoner har Tesla tidligere fikset og ryddet opp i problemer. Nå har vi to
Teslaer, en to år gammel Tesla Y, og en helt ny Tesla Y som vi kjøpte etter
forliket.
– Men hvorfor kjøper du ny Tesla igjen?
– Det er ikke så mange andre bilmodeller med de samme
egenskapene. Dessuten føler jeg at kvaliteten på bilene har blitt bedre. Den
Model Y vi kjøpte for to år siden, er vi godt fornøyd med.
– Så nå krysser du fingrene for at det heller ikke blir
problemer med den nye?
– Ja, for samtidig som bilene har blitt bedre, føler jeg
også at vi kunder i stadig større grad blir møtt med en kald skulder når vi har
garanti- og reklamasjonssaker. Jeg håper derfor jeg ikke behøver å reklamere på
noe.
Annonse
Tesla tause
Tesla Norge ønsker ikke å svare på kritikken fra Thomas
Christensen.
Motor har stilt Tesla disse spørsmålene:
Hva synes Tesla om opplevelsene Thomas har hatt med
Tesla?
Hva synes Tesla om at han mener Tesla presset ham til
forlik?
Hva synes Tesla om påstandene om at Tesla ikke forholder
seg til vedtak i Forbrukerklageutvalget, og bevisst trenerer, og bevisst ikke
ønsker å løse konfliktene før de havner i rettsvesenet?
Hvordan tenker Tesla på sakskostnadene en bileier
risikerer ved å gå til sak mot Tesla?
Hva synes dere om Christensens opplevelse av
forbrukerrettighetene, som han mener man reelt ikke har, dersom selger, i dette
tilfellet Tesla, ikke vil forholde seg til forbrukerrettighetene?
Hva tenker Tesla om de norske forbrukerrettighetene?
Hva tenker Tesla om at Christensen igjen velger å kjøpe
en Tesla?
Tesla svarer:
– Tesla Norge kommenterer ikke enkeltkundesaker.
Under kan du lese Forbrukerrådets reaksjon på denne saken.