Karl Nilssen (87) fra Stathelle i Telemark rister på hodet og ser inn i kupeen på bilen sin, en Toyota Urban Cruiser.
Siden 4. februar har den stått slik, på verkstedtomten til Toyota Bilia i Porsgrunn, etter at den ble brakt dit av NAFs bergingsbil.
Toyota-verkstedet har ikke greid å reparere bilen. Nå, åtte måneder senere, aner fortsatt ikke Toyota når bilen kan bli reparert. Les mer om hva Toyota svarer på spørsmål lenger ned.
Karl Nilsen fortviler over manglende hjelp, og at han ikke engang får vite når bilen kan forventes å bli reparert.
Hennes lokale Toyota-verksted hadde fortalt henne at de ikke kan reparere bilen før i oktober 2023 – altså neste høst, 16 måneder etter at kløtsjen røk.
Da Motor tok saken, og kontaktet Toyota, tok det bare 57 minutter fra vi sendte epost, til hun ble innkalt til verkstedtime.
Gleden ble imidlertid kortvarig. Toyota har likevel ikke greid å finne en kløtsj som passer. Kristinas bil står derfor fortsatt på verkstedet med ødelagt kløtsj – på ubestemt tid, bekrefter både hun og Toyota Asker og Bærum.
Karl Nilssen har ventet mye lenger på reparasjon. 4. februar røk kløtsjen på hans bil.
– Faren min føler maktesløshet over situasjonen, forteller Nilssens sønn, Inge Ribland Nilssen, og legger til:
– Å vente i åtte måneder på reparasjon er vel i overkant av hva man kan forvente av en kundes tålmodighet.
Sønnen forteller at Toyota-forhandleren gjentatte ganger har meddelt at «noe» er på gang, men uten at noe har skjedd.
Avskiltet bilen
Karl Nilssen har nå valgt å midlertidig avskilte bilen sin.
– Jeg betaler 9000 kroner i året i forsikring. Derfor avskiltet jeg den for en måned siden, forteller han til Motor.
Bilen står ute på Toyota-verkstedets tomt. Da far og sønn forleden dag var der for å se til bilen, oppdaget de lakkskader på begge hjørnene bak.
– Til daglig står bilen i garasjen. Det er jo ikke bra at den står ute. Det er helt borti hampen at Toyota ikke kan hjelpe meg, sier 87-åringen.
Annonse
– Ekstremt
Nilssen og Sæbø er ikke alene. Motor har vært i kontakt med flere, både bileiere og verksteder, som har biler av samme modell med ødelagt kløtsj som de ikke får reparert. Årsaken er at det ikke er mulig å oppdrive en kløtsj som kan monteres i biltypen, etter en naturkatastrofe tidligere i år ved den ene fabrikken hvor deler av kløtsjene produseres.
Norges Bilbransjeforbund er svært overrasket når de får høre om de lange reparasjonstidene.
– Dette høres ekstremt ut, sier kommunikasjonssjef Egil Stensland, og fortsetter:
– Åtte måneder er altfor lenge å vente på reparasjon. Det stiller både forhandlerne, verkstedene og ikke minst kundene i en veldig vanskelig situasjon. Men dessverre er det ikke mye man får gjort.
Ikke vanlig
På Motors oppfordring har bilbransjeforbundet sjekket om dette eksempelet er unikt. Og det er det, langt på vei.
– Vi har ingen informasjon om at det generelt er utfordringer på bildeler, med noen få unntak for enkeltdeler til enkeltmodeller, sier Steinsland.
Annonse
– Svært beklagelig
Ettermarkedsleder Dag Erik Haraldsen ved Toyota Asker og Bærum sier til Motor at de blant annet har forsøkt å modifisere deler for å få ny kløtsj til å virke.
– Vi gjør alt vi kan for å løse dette problemet, sier han.
Motor har stilt en rekke spørsmål til Toyota Norge. Informasjonssjef Espen Olsen skriver i en kort epost at de har full forståelse og er «lei oss» for situasjonen, som de betrakter som svært beklagelig.
– Gjennom flere måneder har Toyota jobbet for å få opp en ny produsent av disse delene. Dette tar dessverre tid, ettersom vi må stille strenge krav til underleverandørene, for å opprettholde den høye kvaliteten og driftssikkerheten som kundene forventer av oss, skriver Olsen.
Motor har spurt om Toyota Norge opplever leveringsutfordringer også med andre deler. Det svarer Olsen ikke på.
Motor har også spurt Toyota om lakkskadene Nilssen har funnet på bilen sin. Til dette svarer Even Karlsen, administrerende direktør ved Toyota Bilia:
– På generelt grunnlag er det slik at dersom det har oppstått skader på biler under vår kontroll som ikke skulle ha oppstått, vil vi selvsagt ta ansvar for det.