LANG KAMP: Kenneth Gujord ville ikke akseptere at Audien hans bruker så mye olje.
Foto: PRIVAT
Oljeforbruket er nesten dobbelt så høyt:
Slik fikk Kenneth hevet kjøpet seks år etter kjøpet
Flere år etter kjøpet merket Kenneth Gujord at bilen brukte mye olje. Nå har han fått hevet kjøpet, selv om Møller og advokaten til Møller mente Gujord drev med dokumentforfalskninger.
Våren 2015 – for over seks år siden – kjøpte Kenneth Gujord i Lyngdal den tre år gamle Audi Q5 av Møller Bil Vestfold for 469.000 kroner.
Over tre år etter kjøpet merket han at bilen brukte mye olje. Han fikk god hjelp av Volkswagen-forhandleren Gumpens Auto i nabobyen Mandal, som gjennom grundige målinger avdekket at bilen brukte nesten dobbelt så mye olje som den maksimalt skulle: 0,91 liter på 1000 km i stedet for maks 0,5 liter.
Gumpens Auto anbefalte å skifte motor, noe som ville koste ca. 125.000 kroner.
– Det er sykt masse penger, skrev daglig leder Kurt Ødegård ved Gumpens Auto Mandal i et brev.
Avslo Audi-fabrikken godtok å dekke 70 prosent av reparasjonskostnadene. Det innebar at Gujord selv må betale nesten 40.000 kroner.
Han synes dieselmotoren burde holde lenger enn drøyt 100.000 kjørte kilometer gjennom seks års bruk, og klagde til butikken hvor han kjøpte bilen, Møller Bil Vestfold i Tønsberg.
De mente dokumentasjonen på høyt oljeforbruk var for dårlig, og at den seks måneder lange bruktbilgarantien var utløpt.
Grundig rapport Men Gujord har også lagt frem en grundig rapport fra bilteknisk konsulent Jon Midtveit, som mener det høye oljeforbruket ikke skyldes hverken manglende vedlikehold eller bruken av bilen – og at man normalt ikke skal forvente å måtte bytte motor på en bil etter litt over 100.000 kjørte kilometer.
Gujord klaget til Forbrukerrådet og deretter til Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter i bruktbilhandler.
Forbrukerklageutvalget har nå – seks år etter kjøpet og ni år etter at bilen var ny, vedtatt at Kenneth Gujord skal få heve kjøpet.
Det innebærer at han skal kunne levere bilen tilbake til Møller, og få tilbake pengene han betalte minus et såkalt nyttefradrag for at han har brukt bilen gjennom seks år.
Les også:
Sjekk prisene:
Store prisforskjeller på dekkhotell og hjulskift
Første tur med Audi Q6:
Endelig en elektrisk innertier
Paulius har forlenget garanti:
– Garantien har svært begrenset verdi
Prøvekjørt: Tesla Model 3 bakhjulsdrift
Dette er bilen for gjerrigknarken
Vi som tar lappen med manuelt gir:
Dreper automatgir nordmenns følelsesliv?
Prøvekjørt: Renault Scenic
Her må familien ha pause før bilen
10-punktsjekken med Trygve Slagsvold Vedum:
– Lettjente kroner å legge om hjul selv
Kjøpe bil fra nytt merke?
Hva skjer hvis bilmerket går konk?
Kjøpte bil i 2018:
Magnus vant i retten etter seks års bruktbil-mareritt
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
Strid om reklamasjon:
Dekker ikke en krone for rustskadet outlet-bil
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
Skulle bare bytte termostaten:
NAF-senteret glemte bilen til Kjell
Høysesong for skader:
Slik forklarer ekspertene veksten i steinsprutskader
Vi som har hatt barsk bil:
– Den viste seg å være sveiset sammen av to biler
Prøvekjørt: Mini Countryman SE 4ALL
Maks moro med stor Mini
Bilforhandler Birger N. Haug:
– For kostbart med tilstandsrapporter på bruktbil
10-punktsjekken med Erik Follestad:
– Tre ting gjelder: 4WD, bensin og ryggekamera
Forbrukerrådet ut mot Bertel O. Steen:
«Selger biler i strid med loven»
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
Renault 5 etterspurt:
Hevder 50.000 står på interesseliste for el-ikon
Evakuerte ansatte etter brann:
Venstre-ekstremister stengte tysk Tesla-fabrikk
Dette blir prisen på Smart#3:
Her kommer en ny Merced... nei, en smart kopi!
Medlem
Sommerdekktesten 2024:
Dette bør avgjøre dekkvalget til elbilen
Prøvekjørt: Peugeot E-3008
Velkommen inn i klassens lekreste førermiljø
Fikk purregebyr på 500 svenske:
Det kan koste deg 500 kroner å overse dette skiltet på E6
Vi som solgte drømmebilen:
Er dette den type skilsmisse nordmenn angrer mest på?
Fikk måle seg mot Tesla Model 3:
Her er nye Volvo EX30 i sin aller første rekkeviddetest
10-punktsjekken med bilekspert Benny Christensen:
«Jeg MÅ bli glad når jeg åpner garasjen»
Lakk-verksted tapte:
Krevde 433.000 i P-gebyr, tapte i retten så det sang
Ingen aprilspøk:
Nissan kutter Leaf-app
Fikk hevet kjøp av rustbombe:
– Metallet var helt porøst, som kjeks
Ingen småbiler:
Fiats modellrekke skal bli større
Vurderer et «Airbus for biler»:
Slik vil Europas bilsjefer stanse Kina
Renault 5 E-Tech presentert i Geneve:
Slik blir 70-tallsikonet i helelektrisk versjon
Hva er viktig i elbilmarkedet?
Kundene: Rekkevidde. Produsentene: Ladefart.
Prøvekjørt: Toyota Yaris
Norges mest solgte småbil er faktisk ikke elektrisk
Ocean-trøbbel:
Slik skal Fisker fikse alle problemene
Vi som har medfødt bilinteresse:
I disse familiene er bilgalskapen arvelig
Mercedes-Benz justerer kursen:
Elbilsalget stagnerer, varsler bedre fossilbiler
Lakkeringsverksted ødela bilen:
Nekter å betale penger før Google-anmeldelse slettes
10-punktsjekken med forfatter Tom Egeland:
«Bilhold er og blir dyrt åkkesom»
– Jeg tenkte «er det mulig?»:
Bilverkstedet krasjet bilen til Sverre, så rant bøtene inn
Bileier saksøkt:
Lagmannsretten avbrøt rettssak om ellevilt P-krav
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
Hvisker om nye viskere:
Har Tesla løsningen på en av bilenes største svakheter?
Fra Chademo til CCS:
Eksperter nøler med å anbefale ladeløsningen
Passat-erstatter som stasjonsvogn:
Nå slipper VW en ekte klassiker i ID-innpakning
Rekkeviddevinneren HiPhi:
Full stans i produksjonen, arbeidere utestengt
Tilkjent over 150.000 i avslag:
Bil «uten bulker» var ikke helt som selgeren lovet…
Nye regler for bilsalg:
Disse bruktbilene selges ulovlig fra storforhandlere
Prøvekjørt: Mercedes EQE SUV AMG 43
Av alle gode versjoner, er dette den minst vellykkede
Fisker med startproblemer:
Nye elbiler mister plutselig bremse- og motorkraft
«Farlig på vinterføre»:
Kinesisk bestselger slaktes i svensk stortest
10-punktsjekken med eventyrer Cecilie Skog:
«Jeg har dobbelgarasje, men ikke plass til bilen»
Professor i elektrisitet:
– Elbilen kan lades fra vegguttaket
Se Dagfinns video:
Her påstår Teslaen at den krasjer
Den store ladetesten:
Her vinner de kinesiske bilene på knockout
Lanserer Zeekr:
Nytt kinesisk merke kommer til Norge i 2024
Ny elbil:
Denne kan gi Renault kraftig vekst i Norge
Politiet anket frikjennelse:
Arild spiste fersken – bøtelagt for mobilbruk
10-punktsjekken med penge-ekspert Hallgeir Kvadsheim:
«Alle bilkjøp er egentlig dårlige kjøp»
Bilverksted gir seg ikke:
Krever 433.300 kr i parkeringsleie fra pensjonist
Ny modell:
Nå blir Maserati elektrisk
Gateparkering:
Betalte parkering kl. 12.53, fikk bot kl. 12.53
Amerikansk undersøkelse:
Rivian-eiere mest fornøyd med bilene sine
Feil skilting:
Parkerte på uteservering ... slapp bot
Tesla-kunde:
Tesla fikk smekk: Hva betyr «tauekapasitet»?
Vi som liker vintage snøscootere:
Eldre snøscootere får noen til å føle seg unge igjen
Toyotas kritikk:
Disse spørsmålene ønsker ikke Toyota å svare på
Rekkevidde-debatt:
Toyota: «Ikke rettferdig å sammenligne nye og brukte biler»
Bilselger:
Tiltalt for svindel av Else Margarethe og Hans Morten
Rekkeviddetesten:
VW ID.7-avvik: «Må finne grunnen til at det skjedde»
Lover knalltøff konkurranse:
«Jeg trodde ikke bilen var SÅ bra»
Salgsstart nå:
Prisen på Polestar 4 er klar
Alyona vant mot Møller:
– Bråstopp i høy fart ikke uvesentlig
Prøvekjørt: BYD Seal U
Må bli enda rimeligere enn Tesla Model Y
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
DSB reagerer:
Elbil-lader gikk i rødt og innmat smeltet
Elektrisk SUV:
Macan blir billigere enn Taycan
Vinterens stortest:
HiPhi vant på alle fronter
25.000 dollar:
Tesla planlegger å komme med «billigbil» neste år
Elektrisk handelskonflikt:
Kina vurderer å tøyle elbileksporten
De uavhengige:
Verksteder sliter med å få info om bilene
Uoriginalt hengerfeste:
Denne kroken skaper trøbbel for Ole
Hyundai bekrefter:
Apper tømmer batteriene
Vi som krymper bilholdet:
Små firehjulstrekkere gir godt grep om humøret
Finner ikke svaret:
Mystisk feil tømmer startbatteriet for strøm
Norges mest omtalte bruktbil:
Er dette årets ærligste bruktbilannonse?
Vintertesten:
Toyota vil ikke være med på rekkeviddetest
ADAC testet 94 biler i 2023:
Elbilene er knusende overlegne
Lånebil ved verkstedbesøk:
Klagde på at Kona var for liten
Billanseringer i år:
Mange nye modeller i 2024 – nå kommer de billige elbilene
Golf-kjøp hevet for 3. gang:
Gledet seg over ny bil – så fikk han høre forhistorien
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
«Ulykkelig Tesla-eier»:
Ruben byttet Teslaen mot denne
Vinteroppgraderinger på bZ4X:
Har ladet en halvtime raskere i interne tester
Tapte i retten:
Gjensidige nektet utbetaling og anmeldte bileier
Stemmestyring 2.0:
Nå kan du snakke med Volkswagen – og få svar
«Falsum» Men det skjedde ikke konfliktfritt. Under saksbehandlingen hevdet Møllers advokat Rune Gaustad i et brev at kunden Kenneth Gujord drev med dokumentforfalskning.
Gaustad viste blant annet til at brev fra Volkswagen-verkstedet i Mandal ikke er skrevet på bilfirmaets brevark, og heller ikke undertegnet. Han mente det også var indikasjoner på at det ikke var gjort målinger av oljeforbruket, fordi det ikke er rapportert inn til et felles system.
– I lys av det ovennevnte har innklagede en begrunnet, sterk mistanke om at klager bevisst har gitt feilaktige opplysninger, skriver advokat Rune Gaustad – og bruker begrepet «falsum» i et brev til Forbrukerklageutvalget.
Da reagerte Volkswagen-verkstedet i Mandal, som umiddelbart bekreftet at det aktuelle brevet er fra dem, og at målingene er foretatt – selv om de ikke er rapportert inn.
Avviser Overfor Motor avviser Gaustad at han har kommet med slike anklager.
– Hverken jeg eller min klient har anklaget kunden for falsum av dokumenter, eller for dokumentforfalskning. Min klient har imidlertid gitt uttrykk for en oppfatning om falsum. Oppfatningen var etter min oppfatning klart berettiget, skriver Gaustad i en epost til Motor.
– Hva tenker du om dine anklager eller påstander nå i ettertid, etter at de er tilbakevist av Volkswagen-Gumpen. Vil du beklage til bilkunden og Gumpen?
– Meddelelse av oppfatninger er klart vernet av ytringsfriheten. Dette var en klar oppfatning på det tidspunktet da denne ble formidlet. En finner derfor ingen grunn til å beklage hverken ovenfor Gumpen Auto AS eller klager, skriver Gaustad.
Her er alle Motors biltester:
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
Test: Tesla Model 3 LR AWD
Varsel til konkurrentene: En bra bil er kraftig forbedret
Test: Nio EL7
Knapt nok tørr bak dørene – nå utfordrer den veteranene
Test: Audi Q8 e-tron
Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte
Test: Mercedes-Benz EQE SUV
Her blir du pakket inn i watt
Test: Xpeng G9
Denne er rett og slett sensasjonelt bra
Test: Jeep Avenger
Ryktet er bedre enn bilen
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
Test: Lexus RX 450h+
På tide med noen nye grep, Lexus
Test: BYD Atto3
For mange vil dette være den beste Kina-bilen
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
Test: Xpeng P7
Få på hvite skilter, og kom deg ut blant folk
Test: BYD Han
Kan ikke unngå å bli imponert av Han
Test: BMW iX1
Vi forventer mer av en helt ny BMW
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Test: Porsche Taycan Cross Turismo
Noen mil unna det perfekte
Test: Tesla Model S AWD
Vi skjønner hvorfor denne selger ganske dårlig nå
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Test: Nissan Ariya
Ja, vi tror på Nissan
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til over millionen være verdt prisen? Svaret er ja
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
Nå blir den for alvor truet av elbilene
Test: Cupra Born
Priser seg ut av all konkurranse
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Test: BMW iX3 (elbil)
To særnorske mangler unna toppscore
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat også en nordmann kan elske
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
Test: Polestar 2 (elbil)
Polestar blir bare bedre og bedre
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
Test: Toyota RAV4 (ladehybrid)
Nye RAV4 går enkelt åtte mil på strøm
Test: Toyota Yaris (hybrid)
Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil
Test: Opel Corsa-e (elbil)
Best innen rimelighetens grenser
Test: Nissan e-NV200 (elbil)
Kasseledende 7-seter
Test: Peugeot E-2008
Solid rabatt gir nytt liv til gammel favoritt
Test: Kia Ceed (ladehybrid)
Blomstrende teknologi for folk flest
Test: Peugeot 3008 (ladehybrid)
Bedre enn noen gang!
Test: DS 3 Crossback E-Tense (elbil)
Endelig en støysvak elbil
Test: Opel Grandland X Hybrid 4 (ladehybrid)
Grandlands bagasje er tatt av strømmen
Test: Porsche Taycan 4S (elbil)
Tyskernes elegante Tesla-trussel
Test: Mini Cooper S E (elbil)
Denne elbilen er en drøm å kjøre
Test: Toyota C-HR (hybrid)
Grensesprengende Toyota holder koken
Test: Ford Kuga (ladehybrid)
Nye Ford Kuga holder det den lover
Test: Lexus UX 300 e (elbil)
Elektrisk varsko fra japansk gigant
Test: Seat Mii Electric (elbil)
Prisvinneren blant Olé, Dole og Doffen
Mangel Forbrukerklageutvalget, som har vurdert saken, mener det høye oljeforbruket er en mangel som gjør at motoren mest trolig må skiftes.
De mener det mest sannsynlige er at motorfeilen forelå ved salget til Gujord i 2015 – for seks år siden.
Møller i Vestfold vil ikke godta vedtaket, og har anket vedtaket inn for tingretten. Rettssaken er foreløpig ikke berammet.
Kenneth Gujord ønsker ikke å svare på spørsmål før saken er behandlet i rettssystemet. Men han har sendt Motor bilde av seg selv og bilen.