LANG KAMP: Kenneth Gujord ville ikke akseptere at Audien hans bruker så mye olje.
Foto: PRIVAT
Oljeforbruket er nesten dobbelt så høyt:
Slik fikk Kenneth hevet kjøpet seks år etter kjøpet
Flere år etter kjøpet merket Kenneth Gujord at bilen brukte mye olje. Nå har han fått hevet kjøpet, selv om Møller og advokaten til Møller mente Gujord drev med dokumentforfalskninger.
Våren 2015 – for over seks år siden – kjøpte Kenneth Gujord i Lyngdal den tre år gamle Audi Q5 av Møller Bil Vestfold for 469.000 kroner.
Over tre år etter kjøpet merket han at bilen brukte mye olje. Han fikk god hjelp av Volkswagen-forhandleren Gumpens Auto i nabobyen Mandal, som gjennom grundige målinger avdekket at bilen brukte nesten dobbelt så mye olje som den maksimalt skulle: 0,91 liter på 1000 km i stedet for maks 0,5 liter.
Gumpens Auto anbefalte å skifte motor, noe som ville koste ca. 125.000 kroner.
– Det er sykt masse penger, skrev daglig leder Kurt Ødegård ved Gumpens Auto Mandal i et brev.
Avslo Audi-fabrikken godtok å dekke 70 prosent av reparasjonskostnadene. Det innebar at Gujord selv må betale nesten 40.000 kroner.
Han synes dieselmotoren burde holde lenger enn drøyt 100.000 kjørte kilometer gjennom seks års bruk, og klagde til butikken hvor han kjøpte bilen, Møller Bil Vestfold i Tønsberg.
De mente dokumentasjonen på høyt oljeforbruk var for dårlig, og at den seks måneder lange bruktbilgarantien var utløpt.
Grundig rapport Men Gujord har også lagt frem en grundig rapport fra bilteknisk konsulent Jon Midtveit, som mener det høye oljeforbruket ikke skyldes hverken manglende vedlikehold eller bruken av bilen – og at man normalt ikke skal forvente å måtte bytte motor på en bil etter litt over 100.000 kjørte kilometer.
Gujord klaget til Forbrukerrådet og deretter til Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter i bruktbilhandler.
Forbrukerklageutvalget har nå – seks år etter kjøpet og ni år etter at bilen var ny, vedtatt at Kenneth Gujord skal få heve kjøpet.
Det innebærer at han skal kunne levere bilen tilbake til Møller, og få tilbake pengene han betalte minus et såkalt nyttefradrag for at han har brukt bilen gjennom seks år.
Les også:
Prøvekjørt: Alfa Romeo Junior
Denne har egentlig ingen konkurrenter
Advarer mot svindel:
– Ikke betal Autopass-fakturaen
TV-profil får kritikk:
TV-profil får refs av politi: – Veldig kritikkverdig
Jeep Compass:
Er dette Jeepen for norske kunder?
Økende trend:
Ødelegger bilbeltet med skruer
10-punktsjekken med Brynjar Meling:
Sjekk kjendisadvokatens rekordlange bil-liste
Volvo EX90 eller Kia EV9?
Hvilken bil er best, Volvo EX90 eller Kia EV9?
Vi som prater Peugeot:
205 GTi er fransk for «lykke»
Plutselig var kreftene borte:
Polestar glemte å fjerne 70 hester
Citroën ë-C5 Aircross:
Lover uslåelig komfort til under 400.000
Prøvekjørt: VW ID. Buzz GTX lang
Sjarmtroll til storfamilien
Delikat strid:
Bilforhandler kjøpte tilbake bil etter påstått tukling
Yrkessjåfører:
Dekker frontruta med ulovlig pynt og stæsj
10-punktsjekken med Gunnar Stavrum:
Mektig stolt av en Mazda, men Bentley er best
Test: Cupra Tavascan
Får i ulveklær – og det er positivt ment
Vi som stopper for geiter:
– Til slutt klatret jeg på taket
Bilsalget i Europa:
Beste elbilkvartal noensinne
Prøvekjørt: Zeekr X Privilege AWD
Her er den større broren til Volvo EX30
Bilutstilling:
Se de største bilnyhetene akkurat nå
Prøvekjørt: Jeep Avenger 4xe
Denne Jeepen på bensin kan komme til Norge
Tapte i lagmannsretten:
Hanne får ikke lov å parkere på egen tomt
Firefly til Norge i sommer:
Hvor kommer all denne plassen fra?
Hi-tech i Kina, camping i USA:
«USA lager dårligere biler, det er en av livets realiteter»
Elbil-problemer:
Kiaen kunne bare lades halvfullt
Møttes i retten:
«Ny» bobil hadde gått langt
10-punktsjekken med Egil Hegerberg:
– Jeg var ikke helt klar for elbil-sirkuset
Gruppetest:
Her er fem gode alternativer til Tesla Model Y
Bildesign:
Hvorfor liker vi noen biler – og andre ikke?
Vi som brisker oss på biltur ...
Fem på topp: fjols til fjells
Bruktbilsalg:
Dekkene hadde ulovlig dimensjon
Motor har sammenliknet:
Rekkevidde: Er motorvei eller riksvei best?
Slik gjør du det:
Slik pruter du på bilprisen
Kjøpte Tesla til 1,25 millioner:
Splitter ny Tesla hadde store skader ved utlevering
To nye fra Subaru:
Slipper elektrisk Outback – og ny Solterra
Test: Volvo EX90
Dette blir Norges mest kjøpte millionbil
Konkurser i fleng:
Slutt for hydrogenbiler før det har startet?
Prøvekjørt: Suzuki e Vitara 4WD
Dette blir den nye bygdefavoritten
Prøvekjørt: Zeekr 7X
Ai, ai, for en artig priskrig!
10-punktsjekken med Pål Anders Ullevålseter:
– Bekymret for de unge som ikke tar førerkortet
Vi med kjappe småbiler ...
Den starter med et snerr: Liten bil og stor lyd
Prøvekjørt: Ford Puma Gen-E
Ford skrur på sjarmen
Tolltrøbbel:
Handelskrigen gjør at denne Volvoen ofres
Forhandleren sa ingenting:
Solgte bruktbil med masse steinsprut-skader
Delemangel:
Venter på batteri, har kjørt dyr lånebil i snart ett år
Prøvekjørt: MGS5
Har skyhøye forventninger til denne
Test: Hyundai Inster
Dette er en knøttliten revolusjon
Brannfarlige luksusbiler:
130 nyere Jaguarer vrakes
10-punktsjekken med Sindre Heyerdahl:
Se økonomiekspertens råd for et smart bilhold
Strøm-problemer:
Feil på feil – stoler ikke på batteriet i bilen
Vi som kjører offroad:
Bilvask? Nei takk, jeg har nettopp badet
Prøvekjørt: Opel Corsa
Kall det gjerne en hyllest, men det er noe mer her
Advarer bileierne:
Slik skal du ikke bruke bilen din
Test: Tesla Model Y
Tesla Model Y er blitt overraskende mye bedre
Hyundai-problemer:
Batteriet kollapset midt på veien
Prøvekjørt: Skoda Enyaq
Litt penere – og litt mindre smart
Sjokkbeskjed fra Volvo:
Volvo-høvdingen gjør comeback som toppsjef
10-punktsjekken med Espen Rostrup Nakstad:
«Ganske mye å spare ved å følge med på dieselprisen»
Parkeringsbøter:
Her har Bjørn parkert i 49 år, nå bøtelegges han
Mobil Tesla-service:
Verkstedet som kommer hjem til deg
ID.3-ulykken i Drøbak:
Politiet vil ha VW som ekspert i VW-sak
Bennys valg:
Her er tidenes seks beste Volvo-modeller!
Vant over Tesla i retten:
Tingretten: Tesla har for dårlig lakk
Bobler på dashbordet:
Volkswagen påsto at det er brukt for sterk såpe
Prøvekjørt: Zeekr 001 Privilege AWD
Noe for dem som vil skille seg ut
Prøvekjørt: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
«Skuddsikker» bil for menigheten
Føler seg lurt av merkeforhandler:
Bilen hadde bare to års fabrikkgaranti
Volvos balansegang:
– Mange bilfabrikanter kommer til å gå under
10-punktsjekken med Ståle Solbakken:
– Kona ble skuffet da jeg valgte en lys blå Suzuki
Dyre bildeler:
Advarer mot kampanjer på bilkjøp
Vi som kjører eldre Subaru:
Den er Subaru utenpå, og romskip inni
Ansatte skifter nummer:
Porsche med telefonstunt – «911 er jo ikonbilen»
Høye e-tron-kostnader:
Audi mener kundene er fornøyd med dem
VW ID.4 akselererte plutselig:
Bremset for harde livet – gasspådraget fortsatte
Kommunen nekter å gi seg:
Hanne får P-bøter på sin egen tomt
Prøvekjørt: Audi S6 Avant e-tron
Stasjonsvogna er ikke hva den var – den er bedre
Volkswagen-sjåfør:
Slapp bot på grunn av sotede vinduer
Havnet i retten:
Nektet å vise kunden bilsetene
10 storselgere:
Fem år gamle bruktbiler: Dette er de vanligste feilene
Bilklassen vokser hurtig:
15 seks- og sjusetere for storfamiliene
Vi med litt ukjente biler:
I 2025 vet (nesten) ingen vet hva dette er
Anker til Høyesterett:
Frykter milliardsmell for manglende firehjulstrekk
Ny generasjon:
Her er Mercedes' elektriske framtid
Porsche på topp:
Kraftig økning i «fossilskilt» på elbiler
Tesla-skam eller ikke:
Nå gjør Tesla et byks på salgsstatistikken igjen
Prøvekjørt: Cupra Born VZ
Her får du litt av den gode, gamle GTI-følelsen
Tre nye Lexus-elbiler:
Nå kommer rattet bilverdenen har ventet på
Innen 20 måneder:
Toyota kommer med tre elektriske tungvektere
Forbedret bZ4X kommer i høst:
Store forbedringer på Toyota bZ4X
Landets største Ford-selger:
Nektet å gi fem års nybilgaranti
Ikke godkjent til oppkjøring:
Bremsen overstyrer ikke gassen i VW ID.4
Prøvekjørt: Volvo EX90
Her tar Volvo tilbake
statusen som «vinterbilen»
10-punktsjekken med Oddvar Brå:
«Raske sportsbiler er helt håpløst»
Vi som gaffateiper bilen:
Gaffateip holder bilene våre sammen
Se bildene:
Her stikker bilførerne fra parkeringsbøtene
Sommerdekktest 2025:
Styr unna spesialdekkene
Her er deres sjette elbil:
Aldri har en Volvo hatt bedre rekkevidde
Batteritest:
Elbilenes batterier er mye bedre enn fryktet
Prøvekjørt: Volvo EX30 Cross Country
Nå blir bestselgeren et lite beist
Må reparere for 246.000 kr:
Fikk kjemperegning rett etter garanti-utløpet
Se oversikten:
Her er de elektriske entusiastbilene
«Falsum» Men det skjedde ikke konfliktfritt. Under saksbehandlingen hevdet Møllers advokat Rune Gaustad i et brev at kunden Kenneth Gujord drev med dokumentforfalskning.
Gaustad viste blant annet til at brev fra Volkswagen-verkstedet i Mandal ikke er skrevet på bilfirmaets brevark, og heller ikke undertegnet. Han mente det også var indikasjoner på at det ikke var gjort målinger av oljeforbruket, fordi det ikke er rapportert inn til et felles system.
– I lys av det ovennevnte har innklagede en begrunnet, sterk mistanke om at klager bevisst har gitt feilaktige opplysninger, skriver advokat Rune Gaustad – og bruker begrepet «falsum» i et brev til Forbrukerklageutvalget.
Da reagerte Volkswagen-verkstedet i Mandal, som umiddelbart bekreftet at det aktuelle brevet er fra dem, og at målingene er foretatt – selv om de ikke er rapportert inn.
Avviser Overfor Motor avviser Gaustad at han har kommet med slike anklager.
– Hverken jeg eller min klient har anklaget kunden for falsum av dokumenter, eller for dokumentforfalskning. Min klient har imidlertid gitt uttrykk for en oppfatning om falsum. Oppfatningen var etter min oppfatning klart berettiget, skriver Gaustad i en epost til Motor.
– Hva tenker du om dine anklager eller påstander nå i ettertid, etter at de er tilbakevist av Volkswagen-Gumpen. Vil du beklage til bilkunden og Gumpen?
– Meddelelse av oppfatninger er klart vernet av ytringsfriheten. Dette var en klar oppfatning på det tidspunktet da denne ble formidlet. En finner derfor ingen grunn til å beklage hverken ovenfor Gumpen Auto AS eller klager, skriver Gaustad.
Her er alle Motors biltester:
Test: Cupra Tavascan
Får i ulveklær – og det er positivt ment
Test: Volvo EX90
Dette blir Norges mest kjøpte millionbil
Test: Hyundai Inster
Dette er en knøttliten revolusjon
Test: Tesla Model Y
Tesla Model Y er blitt overraskende mye bedre
Test: Ford Capri
Det er ikke navnet som er problemet her
Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har
Test: BYD Sealion
Bedre enn Model Y i mye, men én ting må fikses
Test: Ford Explorer
Ford for folk flest
Test: Citroën ë-C3
Vi savnet denne bilen etter å ha kjørt den
Test: BMW i5 M60 Touring
Denne revolusjonen er ikke så ille som noen påstår
Test: Nio ET5 Touring
Denne fortjener flere kjøpere
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
Test: Nio EL6
Det er é n grunn til at denne ikke selger bedre
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
Test: Tesla Model 3 LR AWD
Varsel til konkurrentene: En bra bil er kraftig forbedret
Test: Nio EL7
Knapt nok tørr bak dørene – nå utfordrer den veteranene
Test: Audi Q8 e-tron
Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte
Test: Mercedes-Benz EQE SUV
Her blir du pakket inn i watt
Test: Xpeng G9
Denne er rett og slett sensasjonelt bra
Test: Jeep Avenger
Ryktet er bedre enn bilen
Test: Citroën ë-C4 X
Fortsatt er det ingen som slår denne på komfort
Test: VW ID.3
Glem Golfen, nå er denne bedre i alt
Test: Lexus RX 450h+
På tide med noen nye grep, Lexus
Test: BYD Atto3
For mange vil dette være den beste Kina-bilen
Test: Honda e:Ny1 (elbil)
For dårlig Hondarbeid
Test: Mercedes-Benz EQS 580 SUV
Dette er verdens beste bil
Test: Xpeng P7
Få på hvite skilter, og kom deg ut blant folk
Test: BYD Han
Kan ikke unngå å bli imponert av Han
Test: BMW iX1
Vi forventer mer av en helt ny BMW
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Test: Porsche Taycan Cross Turismo
Noen mil unna det perfekte
Test: Tesla Model S AWD
Vi skjønner hvorfor denne selger ganske dårlig nå
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
Test: Maxus Euniq6
Ikke så billig lenger, og da er den heller ikke bra nok
Test: Toyota Corolla Cross
Har to viktige egenskaper en elbil ikke matcher
Test: Mercedes EQE 300
En av de mest komfortable bilene vi har kjørt
Test: BMW i4 eDrive40
Er dette Norges beste BMW i øyeblikket?
Test: Nissan Ariya
Vi nordmenn tror på Nissan
Test: Mazda CX-60
Dette er dessverre ikke bra nok, Mazda
Test: Volkswagen ID.5 GTX
Når utseendet er viktigst
Test: VW ID. Buzz
Her blir en bussjåfør i særdeles godt humør
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til over millionen være verdt prisen? Svaret er ja
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
Nå blir den for alvor truet av elbilene
Test: Cupra Born
Priser seg ut av all konkurranse
Test: Kia EV6 (elbil)
Kanskje ikke penere, men enda bedre
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
Test: BMW iX3 (elbil)
To særnorske mangler unna toppscore
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat også en nordmann kan elske
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
Mangel Forbrukerklageutvalget, som har vurdert saken, mener det høye oljeforbruket er en mangel som gjør at motoren mest trolig må skiftes.
De mener det mest sannsynlige er at motorfeilen forelå ved salget til Gujord i 2015 – for seks år siden.
Møller i Vestfold vil ikke godta vedtaket, og har anket vedtaket inn for tingretten. Rettssaken er foreløpig ikke berammet.
Kenneth Gujord ønsker ikke å svare på spørsmål før saken er behandlet i rettssystemet. Men han har sendt Motor bilde av seg selv og bilen.