Stephan Teyssere i Arendal ble overrasket da han så
hvordan merkeforhandleren Auto-Car i Arendal hadde montert hengerfestet på hans
nye Hongqi E-HS9.
– De har kappet ut en firkant, og ikke en gang gjort
forsøk på å få det pent. Kappingen er skjev. Jeg kunne gjort det bedre selv,
sier Teyssere – og rister på hodet.
Han er fornøyd med den splitter nye Hongqien han har
kjøpt til nærmere 800.000 kroner. Men merkeforhandleren er han ikke så fornøyd
med, spesielt ikke etter at han betalte dem 14.000 kroner for å få montert
tilhengerfeste.
– Jeg syns det er veldig stygt. Det er flaut å kjøre
rundt med det.
Reaksjoner
Teyssere la ut bilder av monteringen i sosiale medier.
Reaksjonene har ikke latt vente på seg.
– Katastrofe, sier én.
– Styggeste jeg har sett, sier en annen.
Flere Hongqi-eiere har vist bilder av sine biler. Det er
tydelig at forhandlerne monterer hengerfestene forskjellig.
– Hengerfestet mitt ble montert av City Bil i Tønsberg og ble fint utført, sier Simen Melhus Sjølli på Nøtterøy, og sender bilde av
hengerfestet på sin Hongqi.
– Strømkobling modifisert, slissefeste bøyd opp, sveiset
og lakkert, sier Kenneth Hopmo, som fikk montert sitt hengerfeste hos
Bilcentrum i Trondheim.
Annonse
Ikke fulgt malen
NAF reagerer på monteringen på bilen til Stephan
Teyssere.
– Dette ser ikke pent ut i det hele tatt, på en ny bil.
Det burde være mulig å gjøre det penere. Det kan hende de bør bytte dekselet,
sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF når Motor viser ham bildene.
Vi har også vist bildene til importøren av bilmerket
Hongqi. De bekrefter at malen som forhandlerne har fått opplæring i, ikke er
blitt fulgt ved montering av tilhengerfestet til Teyssere.
– Ut fra dette bildet er ikke vår mal for utskjæring av
tilhengerfeste benyttet. Utskjæringen er gjort noe mindre enn det malen tilsier,
skriver PR- og markedsdirektør Hans Petter Aalmo hos Hongqi-importøren HBI
Norge i en epost.
Etter at Motor ringte, kontaktet importøren forhandleren
i Arendal.
– Vi har snakket med verkstedmesteren hos forhandleren,
som sier de gjerne vil pynte på utskjæringen, slik at den blir henhold til vår
mal, skriver Aalmo.
Forhandleren lover nå å ordne opp.
– Vi skal utbedre dette, sier daglig leder og eier Jarl
Helge Venemyr i Auto-Car.
– Hva synes du om at det er skåret skjevt?
– Det er gjort feil, og ikke ordentlig. Det er ingen tvil
om det. Men vi skal utbedre dette kjapt. Det skulle bare mangle.
Stephan Teyssere sier han er spent på hvordan det blir.