Enyaq kom på markedet i 2021 og nå mener Skoda at tiden er inne for et ansiktsløftning. Det betyr at modellen får samme front som den nylig lanserte lillebroren Elroq.
Enyaq har siden introduksjonen blitt levert i over 22.000 eksemplarer i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det gjør at den kun er slått av Tesla Model 3 og Model Y i perioden.
Det som tidligere så ut som en grill, er nå erstattet av det Skoda kaller «Tech-Deck Face», hvor den digital flaten blant annet inneholder radarsystemer og frontkamera.
Det bedrer luftmotstandsverdien til 0,245 for Enyaq, og 0,225 for Enyaq Coupé. Det skal gjøre nye Enyaq til den mest aerodynamiske modellen fra Skoda, med en rekkevidde på inntil 573 kilometer
– Dette er en romslig, praktisk og moderne familie-SUV som har truffet markedet godt. Bilen kommer nå med mer standardutstyr og ny funksjonalitet i bilens digitale brukeropplevelse, i tillegg til et oppgradert design, sier Martine Behrens, direktør for Škoda Norge i Harald A. Møller A, i en pressemelding.
Oppvarmet frontrute og varme i baksetene blir nå en del av standardutstyret på Enyaq.
Mulighet for fjernparkering er en annen nyhet, noe som gjør at du kan parkere bilen via app på telefonen. I tillegg til flere oppgraderte og mer avanserte assistansesystemer.
Annonse
Snart i salg
Enyaq 85 skal altså klare inntil 573 kilometer, og rekkevidden er inntil 537 kilometer for Enyaq 85x med firehjulstrekk.
Batteristørrelsen for begge varianter er 82/77 kWt (brutto/netto).
Maksimal ladefart er 135 kilowatt for Enyaq 85, og 175 kilowatt for 85x. 10 til 80 prosent skal ta 28 minutter.
Maksimal motorkraft oppgis for begge varianter til 285 hestekrefter. 0 til 100 kilometer i timen skal ta 6,7 sekunder for begge varianter.
Den norske importøren åpner for salg 9. januar, samme dag kommer prisene. De første bilene er i Norge ved påsketider.